Určitě jste už viděli fotky vysoce očekávaných nových aut, zabalených v divných černobílých fóliích, ze kterých vám švidrají oči. Nebo dokonce v neforemných a podivně tvarovaných černých opláštěních.
Automobilky se tak pochopitelně snaží utajit design svých nových vozů. Jenže současně musí novinky důkladně otestovat, často na veřejných místech. Proto tedy auta oblékají do různých druhů maskování. To můžeme rozdělit do třech stádií:
Nejprve je možné spatřit takzvanou „mulu", kdy výrobce používá například karoserii či podvozek současného vozu, aby na něm otestoval novou techniku. Tyto kreace někdy vážně berou dech.
Čtěte také: Lada Niva byla ušetřena před sešrotováním, aby se z ní stala tahle podivnost
Následně lze vidět těžce maskované vozy, které jsou oblečeny do většinou černých hávů a podivně tvarovaných plastů. Ani kousek nového vozu nesmí být vidět, jelikož se často jedná o nedokončené prototypy s mnoha nedostatky.
Konečnou fází jsou vozy maskované pouze psychedelickou fólií či zbytky plastových dílů, jež mají kamuflovat nejdůležitější linie a prvky nové karoserie.
Nezřídka však automobilky kombinují vše uvedené… A i díky tomu je to někdy hodně zajímavý pohled. Přesvědčte se sami, ty nejzajímavější kreace jsme dali dohromady. Další fotografie pak najdete v galerii.
Seat Ibiza jako Hyundai i20
Zdroj: motor1.com
Zřejmě nejrafinovanější způsob, jak utajit vzhled nového modelu – zamaskujete ho vzhledem zcela jiného vozu od konkurenční automobilky. Právě se díváte na prototyp nové generace Seatu Ibiza, který by měl dorazit letos v létě.
Čtěte také: Seat testuje novou Ibizu. Prototypy maskuje jako Hyundai
Seat Leon jako Opel Astra
Zdroj: worldcarfans.com
Stejný způsob, stejná automobilka. Tentokrát jde ale o model Leon (aktuální generace z roku 2012), který vypadá jako Opel Astra. Když se kolem vás mihne, možná si na první pohled ani nevšimnete, že je tu něco špatně.
Rolls-Royce s křídlem
Zdroj: Rolls-Royce
Názorný příklad takzvané muly. Rolls-Royce musí u svého prvního SUV (i když mu tak neříká) začínat od píky, a tak nové podvozkové komponenty při prvních testech nacpal do modelu Phantom. Vulgární křídlo zajišťuje stabilitu při testování ve vysokých rychlostech.
Nedávno se tradičnní britský výrobce luxusních aut pochlubil pokročením do další fáze a ukázal snímky prototypu v klasické černobílé fólii.
Čtěte také: Rolls-Royce ukázal svoje první SUV. Prototypy teď čeká náročné testování
Subaru BRZ uvnitř zbytků z Imprezy
Zdroj: motorauthority.com
Zepředu vidíte masku Imprezy, z boku pak jakousi plechovou harmoniku a zezadu nemáte vůbec ponětí. Společný projekt sportovního kupé od Toyoty (GT86) a Subaru začínal uvnitř silně modifikované Imprezy. Do karoserie se muselo pořádně říznout a zkrátit ji pro rozvor nadcházejícího sporťáku.
Škoda Kodiaq jako natažený Yeti
Zdroj: autoevolution.com
Tohle byla v roce 2015 mula Škody Kodiaq. Kdyby se o novém velkém SUV už v tu dobu nemluvilo, člověk by možná i trochu delší Yeti na silnici normálně přehlédl. No, i když…
Čtěte také: První kilometry se Škodou Kodiaq: Medvěd z Kvasin nadchne komfortem a prostorem
Renault Espace s rozvorem limuzíny
Zdroj: autoevolution.com
Další kuriózní mula, tentokrát od Renaultu. Chycena fotografy byla před několika dny a můžeme pouze hádat, jakou techniku v podivně dlouhém modelu Espace s humpolácky zvětšenými blatníky vlastně testují. Může jít o novou generaci natáčení zadní nápravy, možná se chystá nový a dlouhý model. Uvidíme.
Maserati Levante uvnitř sedanu Ghibli
Zdroj: KGP Spy Photography, autoblog.com
Takhle jste si asi první SUV od Maserati nepředstavovali. Jenže právě takto byl technický základ nového modelu Levante testován, tedy pod karoserií sedanu Ghibli. Maskovací fólie nahraďte sponzorskými barvami a máte vlastně luxusní dakarský speciál.
Audi A7 v kožichu
Zdroj: carmagazine.co.uk
I takto může vypadat maskování prototypu. Velice staromódní, ale účinný způsob. Těžko uvěřit, že jde o Audi A7. Nehrajeme si ale na experty, taky bychom ho nepoznali.
Jaguar XJ220 jako Ford Transit
Zdroj: goodwood.com
Pro otestování motoru supersportu XJ220 byla potřeba zkušební stolice. Tím vzniklo jedno z nejšílenějších aut světa. Ford Transit s výkonem 550 koní (404 kW) a maximální rychlostí přes 270 km/h. Oprava, později měl až 670 koní (493 kW).
Renault Alpine jako Lotus Exige
Zdroj: inautonews.com
Duchovní nástupce legendárního kupé Alpine A110 byl oznámen loni a nyní už se pilně testuje na německé Nordschleife. Jako mula pro malý hbitý sporťák byl přitom pro začátek testování vybrán další hbitý sporťák – starší Lotus Exige.
Ford Mustang pod ošklivou plachtou
Zdroj: Chris Doane, autoblog.com
Definice druhé fáze maskování. S touto „neprůstřelnou vestou" jezdil při testování současný Mustang. Nejde vidět absolutně nic, až na pár náznaků. U tak očekávaného auta naprostá nutnost.
LaFerrari jako zohyzděné Ferrari 458 Italia
Zdroj: autoevolution.com
Hybridní technika pro LaFerrari našla nejdříve místo uvnitř menšího modelu 458 Italia. Nejde si nevšimnout obří zadní části, kde se teprve experimentovalo s hybridním ústrojím a motorem V12.
Bentley Flying Spur jako Mercedes-Benz třídy S
Zdroj: autoevolution.com
Bentley vývoj nové luxusní limuzíny pokusil maskovat konkurenčním Mercedesem. Kryty předních a zadních světel zahalují konečné vzezření nového Flying Spuru. Příliš široké blatníky pak odvádějí pozornost od skutečných linií karoserie.
McLaren P14 s plasty
Zdroj: motor1.com
Nový McLaren řady Super Series s kódovým označením P14 jsme už viděli bez maskování. Tohle je tedy dřívější testovací verze. Skoro každá část karoserie byla obalena kusy plastu, abychom do poslední chvíle neměli ponětí o konečném designu.
Mercedes-AMG GT v křiklavě zelené
Zdroj: autoevolution.com
Při dolaďování maličkostí se některé automobilky již nechtějí skrývat v davu. Očekávání nového modelu chtějí ještě pozvednout a strhnout na sebe pozornost. Černozeleně maskované kupé od Mercedesu je toho důkazem.