Už jste v minulosti působil u řady značek, vždy to však bylo v koncernu Volkswagen. V čem je práce pro prémiově zaměřenou automobilku jiná?

Samozřejmě, že odlišnosti existují. Jedno ale mají zaměstnanci Volkswagenu a BMW společné a tím je nadšení pro tvorbu automobilů a hrdost na minulost.

Je pro designéra povzbuzující, že může pracovat u značky, kde se přece jen tak moc nemusí omezovat z hlediska používaných materiálů a technologických postupů?

Je to samozřejmě zajímavé. Přináší to ale současně i nutnost sledovat trendy v této oblasti a konzultovat s odborníky, zda je to již možné aplikovat do současných automobilů.

V čím dál větší míře se poslední dobou klade důraz na ekologičnost používaných materiálů. To je svazující, nebo ne?

Je to výzva. Podívejte se, BMW je značka, která chce v technické oblasti udávat směr a tím, že je vpředu, je na ní současně upřená větší a kritičtější pozornost. Proto nesmíme ani v této oblasti dělat chyby. Je třeba například volit takové materiály, aby už na začátku bylo vyřešeno zda, a za jakých podmínek jsou recyklovatelné.

Šéfdesignér BMW Jozef Kabaň při rozhovoru pro Deník a Automix.cz

Pohon není pro design rozhodující

Zde v Ženevě je jasně vidět, že doba elektrická je takříkajíc za dveřmi. Vy jste i ve Škodě prosazoval, že design není nutné, a dokonce ani žádoucí, přizpůsobovat typu použitého pohonu. Tento názor jste nezměnil?

Ne, rozhodně nezměnil. Jiná věc jsou ale autonomní vozidla. V nich už nebude platit klasické dogma, že řidič ve většině zemí světa vpředu a vlevo. Třeba bude v takovém autě chtít sedět vzadu. I této situaci se bude muset přizpůsobit design interiéru.

Když už jsme u interiéru. Je řada lidí, kteří současný trend dotykových displejů, kterými se ovládá vše, tak trošku nemusejí…

To je pravda, ovšem už nyní jsou ve vývoji další typy ovládání jednotlivých funkcí. Myslím si, že v budoucnosti se podaří nalézt optimální kombinaci jak analogového, tak digitálního i dalších typů ovládání.

Zatím se mi zdá, že všichni designéři tvoří koncepty autonomních vozů jako jakési hranaté krabice, což mi nejde dohromady s tvrzením konstruktérů, že I autonomní auto bude možné přepnout do manuálního řízení a na zajímavém místě si užívat řízení….

To, že jsou autonomní auta prezentována jako krabice je dáno hlavně tím, že se předpokládá, že nejprve budou v praxi skutečně využívána v uzavřených areálech jako jsou letiště, průmyslové zóny a podobně. Tam je kladen hlavně důraz na prostornost a užitkovost. Já si ale rozhodně umím představit, že by šlo navrhnout autonomní auto se sportovními tvary. I v éře autonomních automobilů bude platit, že lidé mají rádi rozmanitost a tudíž si budou chtít kupovat auta s různými tvary.

Vy jste zodpovědný za design značky BMW, což ale nezahrnuje modely s logem “i”, tedy v současnosti produkovaný elektromobil i3 a plug-in hybrid i8. Bude to tak I v budoucnosti? Přece jen i řada klasických modelů BMW bude v bližší či poněkud vzdálenější budoucnosti elektrifikovaná?

To je pravda. Proto se také počítá s tím, že značka “i” bude vyhrazena pro spíše speciální a exkluzivní na budoucnost zaměřené modely. Klasické elektromobily a elektrifikované vozy budou logicky vozit na svých karosériích vozit to nejdůležitější naše logo – tedy BMW.

Jste znám jako designér, který se snaží vtisknout modelům té které značky určitou vlastní tvář třeba s odkazem na nějaké motivy používané v minulosti. Můžete prozradit, co to bude u BMW?

To bohužel nemůžu, ale dočkáte se zhruba za tři roky. Myslím, že by to mohlo být zajímavé.