Stlačený vzduch se v automobilovém průmyslu zatím příliš nepoužívá. Možná proto, že jde o jedno z nejdražších médií vůbec. Přesto existují speciální vozy, které na něj jezdí a dokonce i soutěží. Dva takové stroje jsou v Brně na půdě Vysokého učení technického (VUT). Staví je studenti a slaví s nimi úspěch pod hlavičkou závodního týmu Pneumobil Racing Team.

„Aktuálně na projektu pracuje přibližně 25 lidí, převážně studentů. Z toho osm z nich je ve vedení v různých sekcích, jako je konstrukce, vývoj, výuka, design, elektronika nebo PR,“ říká koordinátor týmu Matúš Ranuša s tím, že jde o studenty z Fakulty strojního inženýrství, ale i další se zaměřením na elektrotechniku nebo IT.

Společně vylepšují dva školní závodní stroje na stlačený vzduch. Jde o tříkolky Javelin a Falcon. Ty se pak účastní mezinárodní soutěže v Maďarsku, kde se každoročně utká na 60 týmů z osmi evropských zemí. Soutěží se v různých disciplínách, jako například dojezd, akcelerace nebo jízda na okruhu. Letos vyhrál monopost Falcon první místo v maximální dosažené rychlosti, loni to bylo první místo za akceleraci. Model Javelin skončil v roce 2018 třetí při závodě na okruhu.

„Jediným zdrojem energie je stlačený vzduch. Ten je uložen v nádobě o objemu přibližně 20 litrů, která je natlakovaná na 25 Mpa. Tato energie se z láhve pomalu uvolňuje za pomoci redukčního ventilu podobně jako u svářečské láhve. Vzduch pak pohybuje pístem a přes ozubený hřeben a systém volnoběžek se přenáší točivý moment na dvoustupňovou převodovku pohánějící zadní kolo,“ vysvětluje stručně princip auta na stlačený vzduch Ranuša s tím, že celý systém se ovládá pomocí elektromagnetických ventilů a řídící jednotky.

Studentské speciály na stlačený vzduch
Pohled do kokpitu závodního speciálu.

Stlačený vzduch z dvacetilitrové nádrže vystačí závodnímu speciálu na ujetí okolo sedmi kilometrů. Pokud jede ve výkonnostním módu, dokáže uhánět rychlostí až 52 km/h. Monopost je přitom velmi lehký, bez řidiče váží jen 92 kilogramů.

Studentský projekt by se bez finanční podpory neobešel, zhruba 60 procent nákladů tak hradí sponzoři, z nichž hlavním je firma Emerson, která závody aut na stlačený vzduch pořádá. Dodává i potřebné pneumatické komponenty, které by jinak byly vůbec nejdražší položkou při stavbě vozu. Další partneři pomáhají finančně nebo školením. Fakulta FSI pak hradí vývoj a cestovní náklady.

Přestože stlačený vzduch zřejmě jako pohon nemá v automobilovém průmyslu budoucnost, dává podle Ranuši smysl. „Jeho potenciál využití je ve speciálních aplikacích, třeba v místech, kde je nutné mít čisté prostředí. Pneumobil je totiž velmi ekologický, protože neprodukuje žádné spaliny. Hodí se i do míst, kde je tlakový vzduch odpadem, například na různých výrobních linkách.“

Podobný systém už byl použit i při rekuperaci zbytné energie, kdy auto brzdí, brzdnou energii mění v odpadní teplo, které se dá použít k natlakování vzduchu. Ten se pak při rozjezdu uvolní a pomůže s akcelerací.

Každopádně Pneumobil Racing Team se chystá už na závody, které znovu proběhnou příští rok v květnu. „Vývoj vozidel jde dopředu rychle. Je proto nutné přicházet s novými vylepšeními a hledat nápady, které nám zajistí náskok před ostatními. Nyní vidím potenciál v řídících algoritmech systému,“ vysvětluje Ranuša.

Tým už dokonce pracuje i na dalším modelu. Tentokrát to má být koncept pneumobilu se čtyřmi koly. Pokud se vše stihne, vyjede na závody už příští rok v květnu.

Fotografie závodního týmu a jeho vozů si můžete prohlédnout v přiložené galerii.