Kde nestačí čtyři, tam si lépe poradí šest. Takovou myšlenku přetavili ve skutečnost specialisté na offroadová vozidla v plzeňském autosalonu Dajbych.

Aby ale mohlo vzniknout vozidlo, které i s namontovanou korbou měří na délku úctyhodných více než sedm a půl metru, má schopnost převážet třítunový náklad a motor pohání až šest jeho kol, bylo nutno vyvinout řadu speciálních dílů. Například podvozek tvoří speciální konstrukce žebřinového rámu svařená ze čtyř trubkových profilů s velmi vysokou tuhostí. Jak vůz vypadá, můžete vidět v naší galerii.

Oproti tomu, který tvoří základ běžného pick-upu Toyota Hilux, je prodloužený o 123 centimetrů. Také převodovka je vlastní konstrukce. "Vyvinuli jsme pohon se dvěma kardany k zadním nápravám se samosvorným diferenciálem a uzávěrkou. Na obou zadních nápravách je dále možno současně uzavřít oba nápravové diferenciály. Za příplatek pak nabízíme i uzávěrku přední nápravy. Auto tak může jet v režimu s poháněnými zadními nápravami (6x4) nebo 6x6 a 6x6 s redukcí," vysvětluje Jan Valenta z oddělení přestaveb vozidel.

Na podvozek se namontují běžné kabiny, které mají sériové pick-upy Hilux. K dispozici jsou celkem tři typy.

Dalším úkolem bylo vylepšit prvky a ramena zavěšení předních kol v souladu se žádaným navýšením celkového zatížení. Vzadu jsou pak klasické pevné nápravy Toyota Hilux, na které byly namontovány kotoučové brzdy.  Auto je odpruženo výškově nastavitelným vzduchovým systémem, který umí také samočinně upravovat světlou výšku podle zatížení.

Podvozek je odpružen vzduchovými měchy

Ložná plocha namontovaná na rám může mít délky v rozmezí od 2672 milimetrů do 4552 milimetrů. Bude na ni možno naložit náklad s hmotností až tři tuny. Celková maximální přípustná hmotnost vozu dosahuje 5610 kilogramů. Navíc je možno za Hiluxem 6x6 tahat brzděný přívěs s hmotností tři a půl tuny.

Pro vojáky chystají Geparda

Zatím existuje pouze jediný exemplář tohoto vozu. Redaktor Automix.cz a Deníku ho již, zatím bez namontované nástavby, mohl krátce řídit v lehčím terénu. S ovladatelností není žádný problém není, jen je samozřejmě v zatáčkách třeba počítat s poněkud "autobusovou" délkou.

"Počítáme, že zájem projeví například hasiči, armáda, energetické firmy nebo geologové. Samozřejmě může velmi dobře posloužit třeba jako expediční vozidlo," říká Jan Valenta. Existuje již i pracovní nástavba využitelná složkami integrovaného záchranného systému.

Tento projekt není zdaleka jediný, kterému se specialisté firmy Dajbych v současnosti věnují. "Jsme již v poslední fázi vývoje speciálního vojenského průzkumného vozu Gepard. Pokud uspěje ve výběrovém řízení, mohlo by posloužit jako možná náhrada dosluhujících automobilů Land Rover Defender Kajman pro českou armádu," říká Václav Buchbauer z oddělení speciálních projektů. Podvozek vozu byl převzat z typu Toyota Land Cruiser 70, kvůli balistické ochraně podvozku a dalších částí má hmotnost šest tun.

Uveze šest osob a všechnu potřebnou výbavu a výzbroj, včetně kulometů. "Počítáme i s potřebou dlouhého dojezdu, proto má zdvojené nádrže na celkem 160 litrů nafty," říká. Vozidlo pohání dieselový osmiválec s výkonem přes dvě stovky koňských sil.

Současně pro zájemce dovážejí z různých koutů světa i v Evropě nyní již nedostupné verze a motorizace automobilů Toyota. Například jsem si v terénu mohl vyzkoušet Hilux se čtyřlitrovým šestiválcovým zážehovým motorem. Další možností jak si dopřát pořádně velké auto se silným motorem je Land Cruiser 200. Ten může mít až sedm míst k sezení. Hlavním lákadlem je ale jeho benzinový osmiválec s objemem 5,7 litru.