Dvanáctiválcovým motorům, tedy minimálně na Evropském trhu, zvoní hrana. Mají totiž problémy s plněním emisních norem. A tak se už objevují první výrobci, kteří od jejich produkce opouští. Jde například o Mercedes-Benz, který je dával do sportovního kupé, top manažerské limuzíny nebo drsného off-roadu.

Je pravda, že dvanáctiválcové motory konzumují na dnešní poměry snad až příliš velké množství paliva. Jenže výkon a zejména mamutí točivý moment, který poskytují, jim dodává šmrnc. U řady aut se k tomu přidá nádherný zvukový projev a pak už není divu, že se tyto pohonné jednotky považují za královské.

Dobře to vědí výrobci nejdražších aut. Proto je najdeme ve vozech Rolls-Royce, Bentley, Ferrari nebo Lamborghini. Zajímavým příkladem je čínská variace na britskou luxusní limuzínu jménem Hongqi L5, která s tímto motorem pod kapotou také jezdí. Je určena výhradě pro nejvyšší činovníky komunistického režimu, kteří si užijí dokonalé materiály, ticho a velmi příjemné svezení.

Ferrari 125

Pokud je řeč o manažerských limuzínách, pak musí přijít řada ještě na jedno auto, které na našich silnicích také určitě jen tak nepotkáme. Je to japonská Toyota Century, jež je rovněž určena pro nejdůležitější z nejdůležitějších, tentokrát ale pro šéfy velkých korporátů nebo císařskou rodinu.

Na palubě luxusních sedanů je ale projev V12 povětšinou utlumen. Jeho zvuk si nejvíc užijeme u sportovních aut. Za zmínku stojí Ferrari 125 z roku 1947, jehož vznikly pouhé dva kusy. Tohle lehké auto (jen 650 kg) mělo neuvěřitelně miniaturní V12 Colombo s objemem jen 1,5 litru, ale jeho zvuk nepřestává fascinovat. Stejně tak Bugatti EB 110 s 3,5 litrovým V12 se čtyřmi turbodmychadly z roku 1991.

Sériových aut, která jezdila s dvanáctiválcem, není moc. Určitě by se vešly do stovky. My jsme pro vás vybrali dvacet vozů, které stojí za to si připomenout. Jsou mezi nimi auta neznámá i slavná, včetně jednoho úletu v podobě naftového V12, se kterým jezdila první generace SUV Audi Q7. Ani takové auto by už dnes do výroby rozhodně neprošlo.