Vilém Heckel by příští rok oslavil sto let. Za svůj život se tento dobrodruh s foťákem zapsal do české i světové fotografie hlavně dvěma směry. Jedna část si ho bude pamatovat jako nadšeného a úspěšného horolezce, který fotil dechberoucí snímky horských průsmyků, štítů a vrcholů.

Ta druhá pak vzpomene na jeho talent pro reklamní fotky s úchvatnou atmosférou, které - upřímně řečeno - zcela neodpovídala realitě socialistického Československa. Jeho snímky tehdejší dobu v tehdejším Československu dělaly výrazně hezčí.

Heckel se narodil roku 1918 v Plzni a již od mládí byl silně ovlivněn zájmy svého otce, který se věnoval jak turistice, tak fotografii. Po večerech s ním tedy v zatemněné kuchyni vyvolával fotografie a učil se základy fotografování. Uchovávání vzpomínek na papíře a cestování formovalo jeho budoucí životní cestu.

Volba studia tak byla jednoduchá a v roce 1936 se vyučil portrétním fotografem, po čemž následovaly práce v menších ateliérech. Tato činnost vedla rovněž k prvním zakázkám reklamního focení.

Po dalších patnáct let se následně věnoval i průmyslové fotografii pro Zbrojovku Brno a Československou obchodní komoru, přičemž už v roce 1949 byl přijat do Svazu československých výtvarných umělců. S tím se pojilo i focení divadelních představení a reportáží.  

V 50. letech začal aktivně cestovat po světě a věnovat se horolezectví. Právě díky tomu bude pro většinu lidí známější jako úžasný fotograf živé přírody, velkoleposti hor a lidí, kteří je pokořují. Z expedicí na Kavkaz, do Pákistánu či Hindúkuše v Afghánistánu doma vytvářel úžasné výstavy a publikace. Za některé fotografie si odnášel v soutěžích ta nejvyšší ocenění.

V této době se Heckel odprostil od jakýchkoliv závazků a začal jako volný fotograf pracovat takzvaně sám na sebe. Díky dokonalým fotkám získal slušnou reputaci a v oblasti reklamní fotografie dostával nabídky od těch nejprestižnějších značek u nás.

Mistrem motoristické reklamy

I když je možná dílo Viléma Heckela v tomto směru nedoceněno, můžeme s jistotou říct, že jeho fotky zejména aut a motocyklů ovlivnily celou generaci motoristů.

Přestože jde "jen" o "reklamní fotografie“, Heckel uměl živě zachytit vysněný život s novou Škodou, Tatrou nebo motocykly Jawa a ČZ. A takto měla reklama samozřejmě fungovat. Heckel prostřednictvím fotek dokázal vyvolat dojem, že tehdejší - často nedostupný - luxus je každodenní realitou Československa.

Jeho propagační fotky působí kouzelným dojmem i dnes a možná trochu obarvují pohled na normálně šedý život většiny lidí zachycené doby. To lze zmínit nejen u vozidel, Heckel fotil reklamně například i elektroniku jako televizory, rádia a podobně.