Příští středu, tedy 8. května, se otevřou objednávkové knihy na nový elektrický hatchback Volkswagen ID. Půjde o první model plánované řady aut do zásuvek, které by měly nejen pro koncern, ale i pro celý automobilový průmysl znamenat zásadní krok k elektrické budoucnosti. Ne vše je ale tak růžové, jak se zdá.

Podle odhadu německého magazínu Auto Motor und Sport je totiž projekt elektromobilů cestou ke ztrátám. Magazín vypočítal, že na každém prodaném modelu ID prodělá Volkswagen zhruba 3000 euro, což je podle aktuálního kurzu zhruba 77 tisíc korun.

Překvapivě to ale není nic neobvyklého. Podle množství studií se totiž zdá, že výroba elektrických aut zatím není příliš výdělečná. Produkce jednoho vozu totiž vyjde v průměru o čtvrt milionu korun dráž než u auta s běžným pohonem. To je odhad agentury Moody's, která zároveň tvrdí, že na každém prodaném elektromobilu výrobci ztratí zhruba 160 až 230 tisíc korun. Volkswagen na tom není ještě zdaleka tak zle.

Přitom Volkswagen sází na to, že bude prodávat model ID ve velkém. Nejlevnější verze s 48 kWh bateriemi a dojezdem okolo 320 kilometrů na jedno nabití, bude stát 29 990 euro, tedy asi 770 tisíc korun. Středně drahá varianta, kterou si bude možné od příštího týdne objednávat jako první ve verzi Launch Edition, bude stát 35 tisíc euro. To je 899 tisíc korun za verzi s kapacitou baterií 62 kWh a dojezdem 550 km. Později se přidá ještě top verze. Ta bude mít 80 kWh články a možnost dojezdu až 600 km na jedno nabití.

Mimochodem, možnost objednávat auto ještě neznamená, že ho zákazníci uvidí. Elektrický Volkswagen ID se totiž veřejnosti oficiálně představí až na autosalonu ve Frankfurtu.