Volvo jej vymyslelo pro situace, že vůz řídí jiná osoba než jeho vlastník - třeba pracovník servisu nebo obsluha na parkovišti. Jeho smyslem je zajistit, aby nový řidič "nezlobil".

Auto totiž použití červeného klíče rozpozná a aktivuje některá omezení. Sníží se například maximální rychlost. Standardně je nastavena rychlost 120 km/h, ale hranici lze posouvat podle přání vlastníka.

Aktivují se také varovná upozornění na překročení rychlostních limitů, sepne se adaptivní tempomat, který dodržuje nejdelší možný odstup, sníží se nejvyšší možná hlasitost audiosystému a aktivují se všechny bezpečnostní systémy, jimiž je konkrétní vozidlo vybaveno.

Jde mimo jiné o hlídání mrtvého úhlu, sledování jizdních pruhů nebo třeba rozpoznávání dopravních značek.

Volvo červený klíč nabízí jako příplatkové příslušenství ke svým novým modelům XC90, S90 a V90. Švédská automobilka není první, kdo s myšlenkou odlišných klíčů s různými funkcemi přišel.

Bugatti například k Veyronu dávalo speciální klíček, který "odemykal" nejvyšší rychlost, Dodge zase nabízí červený klíč k modelům Charger Hellcat a Challenger Hellcat. V jejich případě se použitím červeného klíče zpřístupňuje maximální výkon 707 koní.