Předchozí
1 z 3
Další

Volkswagen mívá poslední dobou problém přijít s něčím neokoukaným, něčím, co, ať už fanouška značky nebo prostě milovníka automobilismu obecně, chytne za srdce. Vzbudí emoce. Je to nejspíš záměr, protože emoce by měla vzbuzovat jiná auta koncernových značek.

Proto Arteon nesmírně překvapil. Už jen tím, že se zbavil jména Passat a vydal se svojí vlastní cestou. Design je pořád mimořádně svěží a zajímavý, a to bez ohledu na to, k jaké značce se hlásíte. Důkazem budiž zvednutý palec majitele Rolls-Royce Wraith Coupé.

Volkswagen T-Roc.
TEST: VW T-Roc není obyčejné městské SUV. Stylová karoserie ukrývá překvapení

Nebudeme si nic nalhávat, tato vysoká přitažlivost je do značné míry zásluhou červené metalízy Chilli, která je na seznamu příplatkové výbavy za slušných 17 600 Kč. Její vyzývavost zdůrazňují matně černá 20palcová kola z lehkých slitin Rosario za 28 500 Kč. K nim automaticky dostáváte i nižší podvozek. Příplatek to určitě není malý, leč pokud chcete být opravdu vidět, tahle kombinace vám hodně pomůže.

NIŽŠÍ NEŽ PASSAT A UVNITŘ MIMOŘÁDNĚ PROSTORNÝ

Arteon se sice zbavil jména Passat, ale naštěstí nepřišel o svoji hlavní devizu – bezrámová boční okna. Díky tomu působí daleko prémiověji a nabízí tak stylovější alternativu pro všechny, kteří přemýšleli o alternativě k Passatu nebo Superbu.

I když je Arteon nižší, než Passat, vypadá na pohled ještě nižší, a to především díky pozvolna se svažující střeše a již zmiňovanému sníženému podvozku.

Zvenku je Arteon originální, uvnitř už to tak slavné není. Původ zapřít ani nemůže, palubní deska je převzata z Passatu. V podstatě vše, co je uvnitř použito, už koncern používá či použil jinde. A to je podle nás škoda, protože zvenku je opravdu jedinečný.

Velký displej je jediným prvkem, který má Arteon vlastní. Má průměr 9,2 palce a jeho obsluha je přímo ukázková. Menu je logicky rozděleno a procesor rychlý. Jedné, s čím budete mít starost, že ho ihned „upatláte“. Zní to jako banalita, ale mě to například značně rozčilovalo.

Uvnitř je Arteon prostorný. Každé z pěti sedadel má dostatek prostoru jak v úrovni kolen, tak i loktů. Horší to budou mít vysocí jedinci, kteří si budou muset dávat pozor při nastupování. Ta to nejen vzadu, kde je to díky svažující se linii střechy tak trochu jasné, ale také cestující vpředu. A-sloupek je dost nakloněn směrem dozadu a do určité míry omezuje také výhled do stran.

STARÝ ZNÁMÝ A ZATRACENĚ RYCHLÝ EA888

Pod kapotou testovaného Arteonu byl dobře známý dvoulitr TSI, který koncern používá u množství modelů – mimo jiné v Leonu Cupra, Octavii RS nebo Golfu R. Čtyřválcový motor EA888 v Arteonu dosahuje stejného výkonu 206 kW a 350 Nm, jako v případě Superbu. Zrychlení je na papíře velmi působivé, ostatně 5,6 sekundy je teritorium, které ještě nedávno okupovaly ryze sportovní vozy.

Nicméně za volantem rychlost Arteonu 2,0 TSI úplně nevnímáte, tedy pokud vyloženě nechcete. K tomu přispívá také rozvážně řadící sedmistupňová dvouspojková převodovka, která v režimu D nikam nespěchá a dlouho drží otáčky. Nástup výkonu je tak velmi pozvolný. Navíc kvůli dobrému odhlučnění od okolního prostřední nemáte možnost, jak rychlost vozu vnímat.

Přeřazením do režimu Sport se motor ochotně sbírá už z téměř volnoběžných otáček a vytáčí se až k červenému poli. Kruci, tenhle motor je jak střela, bez ohledu na to, v jakém autě a nastavení se nachází. Nabízí silný zátah i ve vyšším spektru využitelných otáček, navíc příliš nezatěžuje přední nápravu, takže Arteon je překvapivě poslušný i při vyloženě dynamické jízdě.

Volkswagen Tayron
Volkswagen má další SUV. Tayron ovšem míří pouze na čínský trh.

Po celou dobu testování jsem převodovku DQ381 nenechal rozhodovat samotou. Rychlost jí nechybí, to v žádném případě, ale občas se jakoby nedokázala rozhodnout, jaký převodový stupeň zařadit. Sešlápnete plynový pedál a nastane chvilková prodleva, jindy zase podřadí od dva stupně a auto tím pádem jako zběsilé vystřeli kupředu, přestože jste chtěli původně jen středně dynamickou reakci. To eliminujete snadno pádly pod volantem, ke kterým mám trvale výhradu v jejich titěrnosti. Moje krátké prsty by uvítaly pádla větší.

Motor zůstává v jakémkoliv režimu tichý a kultivovaný. V režimu Sport je jeho zvukový projev více zesilován přes reproduktory a nutno říct, že je do doslova otřesný zážitek, ze kterého je lidem jako já opravdu smutno. Opravdu je nutné, aby jinak takhle povedené auto, které si na sportovnost jen nehraje, ale skutečně ji ve svém repertoáru má, znělo jako nějaká hračka? Co třeba aktivně ovládané klapky? Hmm?

SPORTOVNÍ NENÍ, ALE DYNAMICKÝ ANO

Díky pohonu všech kol je auto stabilní i při razantním výjezdu ze zatáčky a v ergonomické přední sedačce, která je naprosto fantastická (příplatek ovšem hutných 30 400 Kč), cítíte, jak se zadní dlouhá část stáčí. Samozřejmě nejde o sportovní auto, ale Arteon umí svou velikost skvěle maskovat. Náklony v přímém či podélném směru tohle auto nezná.

S valnou většinou nástrah na naších silnicích se auto vyrovná s přehledem, snad jen ve sportu umí být poněkud tvrdší. Nápravy jsou odpruženy klasickými vinutými pružinami, ovšem v kombinaci s adaptivními tlumiči DCC s plynulou regulací, které používá například Audi.

VW ID R závodil i v Goodwoodu
V Goodwoodu Volkswagen ID R absolutní rekord nezdolal. Rychlý ale byl

Pokud nechcete s Arteonem vyloženě divočit, dá se spotřeba udržet v okolí 8 litru na 100 km. Ve většině případů ale budete jezdit za nějakých 10 l/100 km. Sportovně orientovaní řidiči za ještě víc, cca za 15 litrů.

Arteon 2,0 TSI DSG 4Motion je velmi zajímavým vozem, který umí především vzbudit pozornost. Stejně jako většina modelů Volkswagen umí téměř vše na takové úrovni, že nebude potřebovat nic víc, ovšem ani v jedné disciplíně, tedy pokud nebudeme mluvit o designu, vyloženě neexceluje. Slušel by mu šestiválcový motor, ovšem v tom případě se trochu bojím, aby Volkswagen nenarušil jinak opravdu velmi dobré dynamické vlastnosti zážehového Arteonu. Výkon Arteonu nechybí ani náhodou, dokonce bych řekl, že je rychlý až až. I přes svoji velikost s naprostým klidem zvládá v zatáčkách to, co by třeba takový Superb dávno „odpískal“ pneumatikami.

Bavit se o ceně je trochu ošemetné, protože tato „narvaný“ Arteon vyjde přes 1,2 milionu korun, což už je dost peněz. Ovšem pokud budete přemýšlet nad prémiovějšími modely, za tuhle cenu dostanete holátko. Takže je jen na vás, zda si v hlavě obhájíte 1,2 milionu za hezký Volkswagen. Já bych si obhájil i těch finálních skoro 1,4 milionu…

Volkswagen Arteon 2,0 TSI DSG 4MOTION R-Line
+ design
+ pružný a úsporný motor
+ příplatková ergo sedačka
- zvuk motoru ve sportovním režimu
- zavazadelník postrádá síťový program
- převodovka se občas chová svéhlavě
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem
objem 1984 cm3
max. výkon 206 kW (280 k) při 5100 ot/min
max. točivý moment 350 Nm při 1700 - 5600 ot/min
převodovka automatická (dvouspojková), sedmistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5,6 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 9,1/6.1/7,3 l/100 km
délka 4862 mm
šířka 1871 mm
výška 1450 mm
rozvor 2837 mm
pohotovostní hmotnost 1716 kg
zavazadlový prostor 563 / 1571 l
objem nádrže 66 l
cena od 875 900 Kč
cena testované motorizace od 1 234 900 Kč
cena testovaného vozu 1 382 500 Kč