Tyto informace zveřejnily americké noviny New York Times, které podle všeho vyházejí ze soudních záznamů a úředních dokumentů. Jejich obsah byl nejspíše zkoumán ve spojitosti s aférou Dieselgate, kdy koncern Volkswagen záměrně u svých naftových vozů obcházel emisní limity.

Experimenty na zvířatech měla provádět takzvaná „Evropská výzkumná skupina životního prostředí a zdraví v dopravním sektoru“, kterou společně založili Volkswagen, Daimler a BMW. Výrobci prý najali řadu vědců, kteří měli provést výzkum, jež by používání naftových motorů v USA vykreslil v pozitivním světle. Tato skupina fungovala ještě před vypuknutím aféry Dieselgate a nyní už je pochopitelné zaniklá.

Podle New York Times měly výsledky řady vědců dále ovlivnit i politickou diskuzi ohledně jistých daňových výhod u používání naftového paliva.

Mezi zprávami výzkumné skupiny se pak objevují právě také informace o proběhlých testech v roce 2014 v Albuquerque, kdy vědci pumpovali výfukové plyny z naftových motorů do uzavřených komor, v nichž bylo drženo deset opic, přesněji makaků jávských.

Výsledky těchto testů prý měly změnit názor Světové zdravotnické organizace, že výfukové plyny naftových motorů jsou karcinogenní.

Laboratorní opice tak prý byly vystaveny zplodinám z tehdy novějšího Volkswagenu Beetle, ale rovněž pro srovnání ze starého dieselového pick-upu Ford z roku 1999. Zvířata dle New York Times v každém testu dýchala výfukové plyny celé 4 hodiny. Aby vědci udrželi opice v klidu, pouštěli jim na televizi animované pohádky.

Srovnání účinků naftových zplodin na zdraví opic mělo samozřejmě ukázat, že nové dieselové motory nejsou natolik škodlivé. Úplný report s výsledky a závěrem experimentů ale vědci nikdy nedokončili. Nebo to tak má alespoň vypadat.

Vozidlo mělo rovněž  „cinknutý“ motor

Přinejmenším zajímavé také je, že práce na dokončení šokující studie na zvířatech měla pokračovat ještě minulý rok, tedy hodně dlouho poté, co byl v roce 2015 Volkswagen obviněn z podvádění u emisních testů.

Rovněž to znamená, že i použitý naftový Volkswagen Beetle měl tehdy v době laboratorních testů se zvířaty onen upravený software, který tvorbu emisí snižoval. Výsledky experimentů by tedy byly stejně zcela zavádějící.

Mluvčí Volkswagenu, Daimleru a BMW tvrdí, že skupina vědců dělala legitimní a úřady schválený výzkum. Proces testů byl podle výrobců dále kontrolován a schvalován řadou poradců a vědců z renomovaných univerzit a výzkumných ústavů.

Mimo to ale Daimler a BMW prohlásili, že si dříve nebyli vědomi praktik Volkswagenu, který do testu použil vůz produkující falešná data o tvorbě emisí.

Prozatím to tedy vypadá, že zatímco si Volkswagen snažil v USA obtížně navrátit reputaci, tři roky po aféře Dieselgate dostává vedení značky další ránu, která určitě zvedne vlnu kritiky a německý výrobce v očích tamní veřejnosti zase o něco klesne.