Poslední měsíc uskutečnila asociace Euro NCAP (European New Car Assessment Program) další ze svých nárazových testů, kterým se podrobily novinky jako například Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-PACE, Peugeot 508 a Volvo V60/S60.

Zatímco výše jmenované modely získaly plný počet pěti hvězd, Fiat Panda a nový Wrangler totálně propadly. Společným jmenovatelem v obou případech je nedostatečný počet standardně montovaných asistenčních systémů, které by nehodám aktivně a pasivně předcházely. Wrangler má totiž podle Euro NCAP jen upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás a jednoduchý omezovač rychlosti. Co se airbagů týče, tento terénní automobil je vybaven šesticí airbagů.

Video: Co se stane, když nahradíte pneumatiku několika tisíci hřebíky?

U Pandy, která pamatuje už nějaký ten pátek, je situace ještě horší. Po Fiatu Punto se Panda stala druhým modelem s nulovým ziskem hvězdiček. Fiat totiž u Pandy asistenční systémy, jako například udržování v jízdním pruhu, čtení značek a automatické nouzové brzdění nenabízí ani za příplatek, což Jeep u Wrangleru ano.

Nicméně ani v případě ostatních testovaných vozů, přestože dostaly maximální možné ohodnocení, není vše úplně v pořádku. Tak například Hyundai Santa Fe má problém s hlavovým airbagem, který se může roztrhnout o volitelné panoramatické střešní okno. Na druhou stranu kolenní airbag nového BMW X5 občas nevystřelí správně. Stejný problém trápí také nové BMW řady 5.

Zdroj: Euro NCAP

Čistě technicky vzato však žádný asistenční systém nedokáže nahradit pozorného řidiče a pořádný žebřinový rám. Minimálně jedno z uvedených nový Wrangler má pokaždé s sebou. A Panda je prostě staré auto, které zanedlouho skončí, takže bychom to zase za takovou tragédii nepovažovali.

V přiložené galerii se můžete sami přesvědčit, jak zmiňovaná auta dopadla a například Panda dle nás vůbec nevypadá tak zle, aby si zasloužila tak ponižující výsledek. No jo, ty asistenti vlastně…