Začíná sezona Formule 1. Znáte technologie, které přinesla i do vašeho auta?
Nároky na extrémní rychlost a zatížení nutí týmy vymýšlet stále nová technická řešení. Řada z nich pomáhá při vývoji běžných osobních aut.
5) Kontrola trakce
Elektronika, která používá senzory a automaticky upravuje tok síly z motoru na kola tak, aby zabránila prokluzu, zažila svůj boom v devadesátých letech. Tehdy exotický systém byl nejprve ve Formuli 1 zakázán, protože se předpokládalo, že jezdci na stabilizaci příliš spoléhají a ta jim pomáhá k lepším výsledkům. V roce 2001 se ale vrátila do závodů zpět. To už se ale ESP rychle rozšiřovalo mezi osobními auty a dnes je naprostou samozřejmostí. V Evropské unii je dokonce tento systém od roku 2014 u všech vozů povinností.
6) Multifunkční volant
Zpět ale k volantu. Mít vše pěkně při ruce dává řidiči snadnou kontrolu nad autem. Jistě, ve vozech Formule 1 se řeší nastavení jízdních systémů nebo komunikace s boxem. Moderní auta si vzala z tlačítky posetých volantů závodních strojů inspiraci a začala své volanty také obsypávat ovladači. Dnes na nich můžeme nastavovat tempomat, přijímat telefonní hovory nebo ovládat multimédia. Sportovní vozy sem ale přenesly i startovací tlačítko nebo volič jízdních režimů.
7) Pneumatiky
Výrobci pneumatik pro osobní vozy využívají ve vývoji svých zkušeností ze závodů Formule 1. Kde jinde se dají vyzkoušet materiály v při extrémním zatížení tak dobře jako právě na závodní trati? Odolnost vůči aquaplaningu, brzdění za mokra a za sucha, přilnavost. S tím vším bojují speciální pláště na závodních vozech.
8) Aktivní aerodynamika
Formule řítící se extrémní rychlostí je také dobrým místem pro testování aerodynamiky. Z pasivních dílů se objevily aktivní elektronikou ovládané součástky, které mění svou polohu podle potřeby a přispívají k příplatku nebo k rychlejšímu brzdění. Pohyblivé díly nyní najdeme i na supersportovních vozech. U Bugatti Chiron pomáhá vztyčené zadní křídlo s rychlým brzděním, Pagani Huayra zase mění nastavení klapek pro lepší přítlak. Tyto prvky se postupně dostávají i do vozů, jejichž cenovky již nejsou tak astronomické.
Další články

Ženská porota volila Světové auto roku: Uspěla také Octavia z Česka!
Mezi porotkyněmi jsou zastoupeny automobilové novinářky ze všech končin světa. Jednu zástupkyni má také Česká…

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid má oficiálně potvrzený dojezd v…
Společnost Hyundai Motor zahájila výrobu nového modelu SANTA FE Plug-in Hybrid ve svém závodě v jihokorejském…

Nabíjení ze sloupů veřejného osvětlení
V Praze se budou elektromobily nabíjet přímo ze sítě veřejného osvětlení. Během následujících dvou let v ní…

Soška Rolls-Royce má 110 let
Rolls-Royce Motor Cars oslavil 110. výročí sošky Spirit of Ecstasy – svého oficiálního znaku.

Digitální asistent pomáhá doručovatelům vyhledávat a třídit balíky

Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba…
Premiéra novodobé vlajkové lodi automobilky Škoda se odehrála během stejného dne, v jakém došlo k útoku na …

Čistě elektricky kolem Česka: Jak si vedl během 24 hodin Hyundai Kona…
S elektromobilem Hyundai Kona Electric, který se vyrábí v České republice a s pouze jedním spolujezdcem jsem…

Důkaz opravdové lásky? Růžové Bugatti Chiron Sport
Ještě nikdy nepoužitými odstíny barev je nalakován velmi speciální exemplář vozu Bugatti Chiron Sport

Do Škody se vrací Martin Jahn. V představenstvu střídá dalšího Čecha
Po desetiletém působení naopak končí ve vrcholném řídícím orgánu mladoboleslavské automobilky Bohdan Wojnar.
