Zatímco v současnosti jsou i nová auta docela dostupným zbožím, ve 20. a 30. letech tomu tak nebylo. Ano, sice tu už byl Ford Model T, ale o masovém motorismu nemůže být řeč.

Několik podnikavců i automobilek proto přemýšlelo, jak automobily dostat k lidu. Nejznámější pokus v podobě legendárního Brouka má samozřejmě na svědomí Volkswagen, který touhu po výrobě lidových vozů promítl i do svého jména.

Málokdo už však ví, že lidové auto se prodávalo na území Československa několik let předtím, než první Brouk vůbec sjel z výrobní linky. S myšlenkou automobilu pro masy si totiž pohrával už inženýr Willibald (Vilibald) Gatter, sudetský Němec ze severu Čech.

Čtěte také: PŘÍBĚH: Škoda měla supersport už v 50. letech. Šlo o nejrychlejší auto v zemi

Právě tento muž dokonce později svá auta v reklamách popisoval jako „Volksauto" a „Volkswagen", tedy lidové auto či lidové vozidlo.

Willibald Gatter se narodil v roce 1896 v městečku Kuřivody na Českolipsku. Od dětství byl silně ovlivněn otcem, jenž měl k technice velice blízko, vlastnil totiž firmu na výrobu vodních čerpadel.

Mladého Gattera ale čekal mnohem zajímavější osud.

Pracoval s Ferdinandem Porsche

Po studiu mechaniky na průmyslové škole v Liberci pracoval v plzeňské škodovce, kam v období první světové války povinně nastoupil a podílel se na vývoji těžkých zbraní.

Po válce se však mohl konečně věnovat autům a v roce 1919 dostal práci v rakouské automobilce Austro-Daimler, kde náhodou pracoval i s legendárním Ferdinandem Porsche.

Zanechal zde velký odkaz v podobě úspěšného sporťáku Sascha, na němž se podílel a také s ním závodil. Nicméně rozepře uvnitř automobilky zapříčinily, že mnoho inženýrů z firmy odcházelo. A tak nejprve své místo opustil Porsche a po něm následoval i Gatter.

Prototyp z roku 1926.

Nápad ekonomického auta pro nižší vrstvu už mu v tu dobu vrtal hlavou, přičemž ho v tu dobu zaujala práce pro ústeckou společnost Georg Schicht A.G. (dnešní Setuza), která se kromě výroby mýdel a tuků chtěla prosadit i v rychle se rozvíjejícím odvětví automobilů.

Gatter uviděl skvělou příležitost, jak si splnit konstruktérský sen, a začal pro firmu navrhovat jakožto technický vedoucí levný čtyřmístný automobil. Ruce měl v podstatě volné a navíc měl přislíbeno, že se nová značka bude jmenovat právě po něm.

První prototyp vozidla „Gatter" byl dokončen už v roce 1926 a sériová výroba měla začít o tři roky později. Bohužel firma se samotným inženýrem takzvaně vyšplouchla, když před uvedením auta na trh změnila svůj názor a chtěla nový vůz prodávat pod značkou „Schicht".

Gatter s tímto krokem samozřejmě nesouhlasil a rozhodl se na jaře roku 1929 firmu opustit.

A tak začal sám.