Více či méně amatérských konceptů z Ruska by se našla pochopitelně celá řada, ale my jsme se tentokrát zaměřili na čistě sportovní vozy, jejichž ambicí bylo zajistit jejich tvůrcům alespoň kousek pocitů, které měli na Západě majitelé sporťáků značek jako Ferrari, Lamborghini nebo Porsche. Úplně to pochopitelně za daných okolností nebylo možné.

Sovětské sporťáky (celkem je jich pět) jsme seřadili od nejstarších po nejnovější.

KD Sport 900

Elegantní kupé ze šedesátých let vypadá, jako by vzniklo zkřížením evropské a americké designérské školy. Těžko říct, kde se šestice nadšenců z ruského automobilového institutu NAMI inspirovala, každopádně jejich výsledná práce – pojmenovaná prostě a jednoduše Sport 900 – rozhodně stála za to.

Laminátová karoserie na trubkovém šasi ukrývá velmi skromné pohonné ústrojí, konkrétně vidlicovou čtyřválcovou devítistovku z lidového Záporožce 965 podávající výkon 30 koní. Asi netřeba zdůrazňovat, že na plánovanou sériovou výrobu nedošlo. Mezi lety 1968 a 1969 se ale stihlo vyrobit šest kusů, tedy po jednom pro každého člena týmu.