Že je Alfa Romeo značka pro kadeřníky? V 50. letech se nebála ani těžkého terénu

Alfa Romeo a off-road? Po válce hledala italská armáda schopný dopravní prostředek, a tak vznikla taková Alfa, jakou svět pak už nikdy neviděl.

19.10.2018 Jan Markovič
Alfa Romeo Matta
Zdroj: Archiv, Alfa Romeo

Na první pohled byste ji určitě nepoznali, hádali byste jí možná příslušnost k Jeepu nebo Toyotě. Terénní Alfa Romeo vznikla v roce 1952, když italská armáda hledala schopné průzkumné vozidlo a chtěla samozřejmě využít domácí produkci. Výběrové řízení ministerstva obrany vyhrál model, který nesl nepříliš poetické jméno Alfa Romeo 1900 M. Jenže lidová tvořivost na sebe nenechala dlouho čekat a vojáci svou „Alfičku“ překřtili na Matta, což v italštině znamená "šílená".

Vůz krátký pouze 3,5 metru a široký 1,6 metru vážil 1250 kg. Měl vysoký podvozek, pohon všech kol a sklápěcí čelní sklo. Auto si poradilo se všemi nástrahami, všude vyšplhalo a všechno sjelo. Vojáci byli nadšení. U Alfy měli také radost, takže vznikla i civilní varianta. Vojenská se označuje AR 51, verze pro běžné řidiče pak AR 52.

Alfa Romeo Matta

Terénní schopnosti Matty vycházely z bytelného zpracování. Žebřinový rám doplňovalo nezávislé přední zavěšení s dvojitými lichoběžníky (nesouměrně velkými), vzadu byla samozřejmě příčka. Díky lehkosti vozu stačily spolehlivé bubnové brzdy. Auto zvládlo projet brod hluboký 70 centimetrů a 120 procentní stoupání (sklon 50 stupňů). S ním pomohla kromě pohonu všech kol také čtyřstupňová převodovka s redukcí.

Na padesátá léta bylo auto vybaveno moderním čtyřválcovým čtyřdobým benzinovým motorem. Osmiventilová jednotka chlazená vodou měla objem 1,9 litru a válce byly posazené v řadě. Celkem se jí dařilo produkovat výkon 65 koní při 4400 otáčkách za minutu a 123 Nm při 2500 otáčkách. Kompresní poměr byl 7:1. Údaje o zrychlení z nuly na stovku samozřejmě neexistují. Taková čísla by ale stejně nikoho nezajímala. V maximálním vypětí totiž Matta uháněla 105 km/h a ještě to asi nebylo moc příjemné.

Extra terénní schopnosti přímo lákaly k dobrodružství a tak Alfa reprezentovala Itálii na mnoha expedicích. Podívala se například na severní pól jako doprovodné vozidlo letecké expedice nebo se v celé skupině dalších modelů Alfa Romeo vydala na cestu z Říma až do Hong Kongu. Účastnila se závodů Mile Miglia a byla dokonce přítomná i jako podpůrné auto na slavném závodě Tour de France.

Alfa Romeo Matta

Přes své schopnosti i nadšení, které vyvolala, nevedla Matta příliš dlouhý život. Ve výrobě totiž vydržela jen do roku 1954, tedy pouhé dva roky. Vzniklo prý okolo 2200 kusů, které je sice těžké potkat, ale když už na ně narazíte, většinou fungují velmi dobře. Bytelná technika totiž vydržela i kruté zacházení armády nebo náročných italských farmářů.

Vzhledem k její ojedinělosti nelze očekávat, že by se prodávala levně. Před nedávnem byl k vidění jeden kousek v Kalifornii, kterého se chtěl zbavit sběratel vozů Alfa Romeo. Je fakt, že jeho Matta byla ve skvělé kondici, s parádním lakem, skvělou výbavou a bez jediné chybičky (až na obligátní lehký únik oleje z vany). Cena: 58 tisíc dolarů, tedy něco málo pod 1,4 milionu korun. To není málo za jeden starý off-road.

19.10.2018 Jan Markovič
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×