Citroën Berlingo Van a Peugeot Partner jsou na českém trhu. Jde o třetí generaci kompaktních užitkových vozů, které se poprvé předvedly v roce 1996 a staly se v Evropě hitem. Každého z nich se prodalo na 1,5 milionu kusů. Obě auta mají po celou dobu společnou techniku, liší se víceméně designem. I proto měly nyní také společnou tiskovou konferenci k uvedení na trh.

Vozy se nabízí ve třech velikostních provedeních. Krátké L1 měří na délku 4403, větší L2 pak 4753 mm. Tyto dvě varianty nabídnou dvě až tři místa k sezení vpředu a nákladový prostor 3,3 nebo 3,9 metru krychlového. K dispozici bude ještě verze Polocombi, která pojme pět cestujících na samostatných sedadlech, ale zároveň umožní jednoduché rozšíření nákladového prostoru. Založena je na delší variantě L2.

Trendem u dodávek je směřování ke komfortu. To má zaručit nově řešený podvozek. Základem je přední část z platformy EMP2, kterou mají auta společnou s osobními vozy napříč koncernem PSA. Na ni navazuje torzní příčka. Ta zajišťuje tuhost a dostatek prostoru pro náklad. Díky tomu se do dlouhé verze mají pohodlně vejít dvě euro palety. Auto nabízí i průvlak na místo spolujezdce a tak lze převážet třeba žebřík nebo trubky o délce až 307 cm. Zajímavým řešením je i výklopná střecha pro převážení vyšších předmětů.

Ciroën Berlingo Van

PSA uvádí dodávky ještě se staršími motory 1.6 BlueHDI, v polovině roku je ale vystřídá modernější 1.5 BlueHDI, který už odpovídá nadcházející přísnější emisní normě pro užitkové vozy. Jedna jedna-pětka už ale k dispozici je a to v podobě motoru o výkonu 96 kW. Měl by také přijít benzinový motor 1.2 PureTech a to ve verzích 81 a 96 kW.

Na tiskové konferenci k uvedení aut jsme se s jedním krátce svezli. Dostupný byl Citroën Berlingo Van. Posloužil i jako dobrá ukázka moderních technologií, kterými chce PSA lákat za volant svých dodávek. Citroën například může mít na palubě head-up displej (Peugeot to kvůli tvaru palubní desky neumožňuje), což je výbava známá zatím jen z osobních aut.

Zajímavým řešením je také kamera, která kompletně nahrazuje zpětné zrcátko. To u dodávek s plechovými dveřmi samozřejmě postrádá smysl. PSA tak přišlo s jednoduchým řešením, které ale řidiči výrazně pomůže. Kameru jsme zkoušeli, reaguje hbitě a obraz je dostatečný, i když ne příliš jemný. Při couvání se kamera přepne automaticky do parkovacího módu. Navíc si můžete vybrat i pohled do mrtvého úhlu vpravo.

Ciroën Berlingo Van

Další zajímavou pomůckou je bezesporu monitorování přetížení dodávky. Jde o signalizaci v kabině i nákladovém prostoru. Jedna dioda ukazuje funkčnost systému, další se rozsvítí při 90 procentech využití užitečné hmotnosti a třetí pak jako varování při přetížení vozu. To je ideální řešení i proto, že Berlingo a Partner nabízí široké možnosti zatížení od 650 kg do jedné tuny podle verze.

Několikakilometrová jízda s Berlingem Van navíc ukázala, že jde o velmi dobře odhlučněné auto. I když je to plechová dodávka, na palubě panovala dobrá akustická atmosféra. Řízení je stejné jako u „lidské“ verze Berlinga. Komfortní je i ukládací prostor pod středním sedadlem nebo možnost zvednout sedačku vzhůru a převážet další vysoké předměty. PSA nabídne třeba i „mobilní kancelář“, což je název pro výsuvnou pracovní desku na notebook nebo tablet. V příplatkové výbavě nebude chybět zásuvka na 220 V, takže pracovat půjde opravu i na cestách.

PSA také na český trh přichází s agresivní cenovou politikou. Základní modely Citroënu a Peugeotu totiž dostaly poměrně lákavou cenu. Berlingo Van koupíte za 289 900 Kč bez DPH, Partner stojí stejně. Jde o slevu téměř 100 tisíc korun. Platí pro model L1 s motorem 1.6 BlueHDI o výkonu 55 kW s manuální převodovkou Slibuje spotřebu 4,4 litru a nosnost až 650 kg. Verze schopná uvézt tunu začíná na 435 tisících korun. Prodloužená varianta L2 pak na 455 tisících.