Blíží se konec aut s pohonem plug-in hybrid? Deklarovanou spotřebu neumí plnit
Organizace Transport and Environment zatím požaduje po vládách evropských zemí ukončení podpory vozu s plug-in hybridním pohonem.
Na papíře vypadá spotřeba v současnosti nabízených osobních automobilů s pohonem typu plug-in hybrid velmi dobře. Jak vyplývá i z našeho přehledu ve fotogalerii u tohoto článku, pohybuje se v rozmezí od 1,1 do rovných dvou litrů na sto kilometrů. Jenže, v praxi je to úplně jiné. Dokonce jsou rozdíly dosahované v reálném provozu oproti hodnotám deklarovaným výrobci ještě mnohem větší než v dobách, kdy se do technických průkazů aut zapisovala hodnota naměřená v laboratoři během cyklu NEDC.
Jak vyplývá z výsledků podrobných testů, které provedla specializovaná instituce Emissions Analytics na třech plug-in hybridních vozech (BMW X5, Volvo XC-60 a Mitsubishi Outlander), i při optimálních podmínkách byly jejich emise CO2 v provozu o 28 až 89 procent vyšší, než uvádějí výrobci. Optimální podmínky znamenají, že před začátkem jízdy byla pohonná baterie plně nabitá.
Pokud auta jela s vybitou trakční baterií, hodnoty CO2 se navýšily tři až osmkrát. A jestliže dokonce měla spuštěný režim pro dobíjení baterie spalovacím motorem, zvýšily se emise až na dvanáctinásobek slibované hodnoty.
Velmi znepokojujícím zjištěním je to, že po vyčerpání energie z baterií zvládnou ujet zmíněné tři typy vozidel pouze od 11 do maximálně 23 kilometrů než dosáhnou hranice emisí CO2 uváděných v dokumentaci. Pak už ji překračují.
V našem redakčním testu, který jsem s vozem Škoda Superb iV absolvoval letos v únoru, byla podle palubního počítače spotřeba na stejné stokilometrové trase při jízdě s nabitým autem 3,2 litru a po startu s vybitou baterií 5,7 litru. Oficiální hodnota je 1,5 litru.
Vyrábí se jen pro laboratorní testy?
„Plug-in hybridy jsou falešné elektromobily vyráběné jen pro laboratorní testy a získání daňových úlev, nikoli pro reálný provoz. Naše testy ukazují, že i za optimálních podmínek s plným akumulátorem tato vozidla znečišťují ovzduší víc než se inzeruje. Vlády by měly přestat tato auta dotovat miliardovými částkami daňových poplatníků,“ uvedla ve svém prohlášení ředitelka společnosti T&E pro čistá vozidla Julia Poliscanova.
Letos se přitom v Evropě prodá zhruba půl milionu aut typu plug-in hybrid a jejich nabídka se zejména v posledních měsících velice rozšířila. Nejvíce modelů mají v současnosti v nabídce prémiové automobilky jako jsou Audi, BMW a Mercedes-Benz. Ovšem také třeba koncern Volkswagen nebo PSA jich už vyrábí poměrně hodně.
Podpora při pořízení v řadě zemí dosahuje úrovně ve výši několika tisíců eur, což je činí pro zákazníky dostupnějšími. Na českém trhu s novými osobními auty je totiž v současné době nejlevnějším vozidelm s plug-in hybridním pohonem Renault Mégane. Ten stojí přesně tři čtvrtě milionu korun.
U nás je zatím jedinou výhodou při pořízení takového vozidla (stejně jako klasického elektromobilu) pouze získání speciální registrační značky, která umožňuje zdarma parkovat v zónách placeného stání v některých městech a také neplatit za užívání dálnic.
Další články

Králem automobilového trhu je opět Toyota a její model Corolla. Kdo…
Největším výrobce aut na světě zůstal i v roce 2020 německý koncern Volkswagen.

První Škoda vytvořená speciálně pro Indii bude jezdit výhradně na…
Už za měsíc se zcela odhalí vůz Škoda Kushaq ve verzi pro indický trh.

Suzuki má po dvaceti letech kombík. Podobnost s Toyotou Corolla není…
Zatím Suzuki na český trh, jako jakousi ochutnávku, doveze prvních dvanáct kusů zbrusu nového modelu.…

Příval dalších elektromobilů: Malý Mercedes, dodávka Opel a levnější…
Značka Mercedes-Benz bude mít letos řadu nových elektromobilů. Jako první představila ten nejmenší

Crossland versus nová Mokka: Srovnání dvou nových městských SUV…
Zákazníci německé značky s bleskem ve znaku, kteří touží po menším městském SUV, se již v březnu budou moci…

Renault má nový plán pro svoji budoucnost. Co hlavně chystá?
Nový šéf automobilky s diamantem ve znaku Luca de Meo představil plán s názvem Renaulution.

Na trh přišla nová cenově dostupná auta. Co nabízí nový Opel Mokka a…
Novou generaci atraktivně tvarovaného Opelu Mokka lze koupit již od 399 990 Kč, ceny modernizovaného Fiatu…

Dacia má ceny nového Sandera a Sandera Stepway. Druhý jmenovaný…
Nová generace modelu Sandero se bude u tuzemských dealerů rumunské značky prodávat od 239 900 Kč.

Škoda bude v Indii prodávat "krále". Je to už třetí model, který si…
Speciální model značky Škoda pro indický trh dostal jméno Kushaq.
