Pokud si zakoupíte sportovní BMW M3 nebo M4 vyrobené od listopadu 2017 dále, odlehčený kardanový hřídel z uhlíkových vláken pod autem nehledejte. Tato technická perlička, kterou BMW představilo kvůli snížení setrvačných sil a zrychlení reakcí na plyn, padla za oběť přicházejícím emisním limitům.

Nové emisní nařízení, které nahradí stávající normu Euro 6, totiž způsobí, že se do mnoha benzínových aut s přímovstřikovými motory dostanou filtry pevných částic, dosud známé pouze z dieselů. Benzínové motory s přímým vstřikováním – které se mimochodem rozšířily právě kvůli emisím a spotřebě – totiž podobně jako diesely produkují pevné částice, které se mají zachytávat právě v novém filtru.

Filtr pevných částic musí do svých modelů přidat i BMW a sportovní M3 a M4 nejsou výjimkou. A právě tady nastává problém. Filtr pevných částic je objemnou součástkou, kvůli které musí o kus „uhnout“ podlaha vozu. Ta ovšem nemá příliš místa právě kvůli karbonovému kardanu, který je oproti standardnímu ocelovému výrazně silnější.

Řešení je tedy nasnadě a nadšence rozhodně nepotěší. Stávající karbonový kardan musí být nahrazen nově vyvinutým kardanem z konvenční oceli. Ten je tenčí, uvolní více místa a BMW tak může do výfukového systému zakomponovat filtr pevných částic.

Mnichovská automobilka se samozřejmě dušuje, že výměna karbonového kardanu za obyčejný nebude na voze znát, ale fyziku obelhat nejde a kdyby mezi kardany neexistovaly rozdíly, BMW by se tím karbonovým v první řadě nikdy nezabývalo. Ocel je zkrátka těžší, setrvačné hmoty se navýší a M3 a M4 tak přijdou o kousek svých bezprostředních reakcí.