Opravdu snad všechny požadavky, které lidé v současnosti kladou při vybírání rodinného vozu, má Citroën C5 Aircross. Zbrusu nový model francouzské automobilky přijíždí na český trh se základní cenovkou 530 000 Kč.

Kromě toho, že se jedná o vůz s designem SUV, je jednou z hlavních předností tohoto vozu prostornost. Do karosérie s vnější délkou přesně čtyři a půl metru se bez problémů vejdou čtyři dospělí pasažeři a spousta zavazadel. Objem kufru totiž v základní konfiguraci činí 580 litrů. Jde ovšem zvětšit až na 720 litrů. To v případě, že posunute tři samostatné zadní sedačky až o maximálních patnáct centimetrů vpřed. Opěradla zadních sedadel lze navíc nastavovat a sklápět do roviny se dnem kufru.

Tvůrci vozu se rozhodli zalíbit těm, kteří si rádi sestavují vůz v konfigurátoru podle vlastních představ. K dispozici je totiž celkem třicet možných verzí vzhledu exteriéru. To díky zkombinování sedmi barev karosérie, tří barevných paketů pro zvýraznění doplňků na karosérii (lišt kolem mlhovek, ozdob ochranných prvků Airbump či držáků střešních ližin) a barevné střechy.

Základní výbava vozu je velmi solidní. Obsahuje například i manuální klimatizaci, rádio s osmipalcovým dotykovým displejem, zadní parkovací senzory, tempomat, sedmnáctipalcová kola s disky z lehkých slitin, kožený volant, elektrické ovládání pro všechna boční okénka a vnější zpětná zrcátka, střešní ližiny a sadu elektronických asistentů. Z nich lze zmínit například systém pro čtení dopravních značek, varování před hrozící čelní srážkou, či systém pro udržování v příslušném jízdním pruhu.

Ve vyšších stupních výbavy nebo za příplatek jsou pak k dispozici třeba i masážní sedačky, navigace s doživotní aktualizací dat, panoramatické střešní okno. LED světlomety, adaptivní tempomat se schopností samočinného zastavení a opětovného rozjezdu, nebo kamera umístěná na čelním skle.

Motory jsou čtyři

Pod kapotou se může nacházet jeden ze čtyř nabízených agregátů. Základní motorizací je zážehová dvanáctistovka s výkonem 130 koní, následuje rovněž zážehová šestnáctistovka s výkonem až 180 koní. Zatímco první ze zmíněných motorů se pojí vždy s manuální šestistupňovou převodovkou, výkonnější ústrojí spolupracuje s novým osmistupňovým automatem.

Diesely jsou rovněž dva - 1,5 a 2,0. Jejich výkony jsou shodné jako v případě zážehových sourozenců. Pro slabší je v nabídce i možnost manuálního řazení, silnější jednotka je spojena pouze s automatickou převodovkou.

S autem jsme jiř měli možnost absolovat i první krátkou jízdu. Jednalo se o variantu s turbodieselm 1,5 BlueHDi. Příjemně překvapilo přesné řazení a zejména chování vozu v zatáčkách. Je patrné, že speciální "citroënovské" tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy jsou zde dimenzované pro větší vůz, než třeba v případě C4 Cactus. Vůz se totiž v zatáčkách, přes poměrně značnou světlou výšku 230 milimetrů mnohem méně naklání, a také přejezdy železničních kolejí nebo výtluky na vozovce přejíždí hladčeji, tedy bez následného rozhoupání karosérie.

Tento motor bude při rozumném využívání jeho potenciálu také poměrně úsporný. Na třicetikilometrovém okruhu, který zahrnoval z jedné třetiny město, z druhé dálnici a z třetí okresní silnici, jsem na palubním počítači u poměrně syrového vozu zaznamenal spotřebu rovných šest litrů nafty.