Jedničkou tuzemského trhu s novými auty byla také v letošním lednu Škoda Octavia. To není žádné překvapení. Jenže na tohoto v podstatě neohroženého lídra se dotahuje jak Fabia, tak i další z levnějších modelů mladoboleslavské automobilky. Tím je model Kamiq.

Na pořadí deseti nejžádanějších nových osobních aut se podívejte do naší fotogalerie.

V minulých letech se totiž často na předních pozicích za Octavií a Fabií objevovaly dražší SUV s logem Škody - tedy Karoq a Kodiaq. Tento posun zájmu o levnější vozy (čtvrtý skončil Hyundai i30) je překvapivý i v kontextu skutečnosti, že v lednu kupovaly nové vozy především firmy. Jen osmnáct procent nově zaregistrovaných vozů jde totiž na konto soukromých osob.

Trhu, který poklesl bezmála o čtvrtinu (o 4 338 kusů na 14 794 kusů), nadále vládne značka Škoda. Ta si zapsala tržní podíl skoro 39 procent, následují Volkswagen (11) a Hyundai (8). Již na čtvrtou pozici poskočil Mercedes-Benz, v první desítce se objevil také další prémiový výrobce BMW. Úspěšné byly ještě značky Ford, Toyota, Peugeot, Seat a Kia.

Opět narostl zájem o auta typu SUV. Z hlediska typu pohonů si polepšily diesely. V lednu jejich podíl narostl na skoro 32 procent. Naopak elektromobilů se meziročně prodalo méně o 40 procent. V tomto případě se ale stále pohybujeme pouze v řádu stovek kusů.

Zájem vzrostl jen o autobusy

Podobným tempem jako prodeje nových aut klesl také zájem o dovážené ojetiny. Ti, kteří přesto po takovém voze zatouží, ale zjevně dávají čím dál více přednost levnějším exemplářům. Průměrné stáří dovezených osobních aut totiž poprvé v historii překonalo hranici jedenácti let. Podíl takových aut ve stáří přes deset let je 57 procent. Těch, které byly vyrobeny nejméně před patnácti roky, se dovezly 24 procenta.

Po loňském nárůstu zaznamenaly letos pokles také prodeje motocyklů. Zákazníci si méně než vloni kupují rovněž lehká užitková vozidla a nákladní auta.

Jediným rostoucím segmentem se v lednu staly autobusy. Těch se vloni prodalo 91, letos 138. To je nárůst o 52 procenta.