Pokud v minulých letech chtěl zákazník koupit Peugeot, případně Citroën s pohonem všech kol, musel si vybrat pouze z palety užitkových vozů, do kterých navíc příslušnou techniku domontovala externí firma Dangel.

To se ale mění nyní, kdy přicházejí na trh elektrifikované varianty různých větších modelů, které jsou v portfoliu jak Peugeotu, tak i Citroënu a dále i Opelu a prémiové značky DS. Touto elektrifikací se ovšem myslí plug-in hybridní pohon. Jeho součástí je také externě dobíjitelná baterie, která umožňuje vozu ujet čistě na elektřinu obvykle více než padesát kilometrů.

V případě modelu DS 7 Crossback E-tense, který právě přichází na tuzemský trh, je to podle měřící metodiky WLTP 58 kilometrů.

"Vlastnosti pohonu všech kol jsou v tomto provedení prakticky stejné, jako když se používá konvenční řešení 4x4," uvedl technický expert PSA Dalibor Krejčík.

Tento vůz přináší oproti běžným SUV řadu specifických funkcí. Některé z nich tedy popíšeme podrobněji:

1) Umí poznat starý benzín: Jelikož by se mohlo se mohlo stát, že uživatel bude vůz používat výhradně v elektrickém režimu a benzin v nádrži by tak příliš zestárl, vůz čas od času nastartuje spalovací motor, přestože bude trakční baterie dostatečně nabitá.

2) Při pomalé jízdě vůz na přední části vyzařuje modré světlo. Jelikož časem budou ve městech zřizovány zóny, do nichž budou mít vjezd povolen pouze auta nevypouštějící žádné emise, bude vůz případným strážcům pořádku jasně signalizovat, že jede na elektřinu. Tudíž by řidič plug-in hybridu neměl být zbytečně zastavován a kontrolován.

Uvíznutí v terénu nehrozí

3) Maximální točivý moment je při využití všech pohonných jednotek (tedy spalovacího agregátu i předního a zadního elektromotoru) mohutných 520 Nm. Hodnoty točivého momentu přes 500 Nm přitom obvykle u benzinových motorů dosahují pouze šestiválcové motory sportovně laděných automobilů.

4) Dokáže si vyrábět elektřinu přímo na palubě. Díky schopnosti systému využívat energii ze spalovaného benzinu kromě pohybu vozu také pro dobití baterie, lze s vozem projet projet i desítky kilometrů na elektřinu tam, kde to předpisy vyžadují. Současně se tímto způsobem vyrobí také elektřina potřebná pro zadní elektromotor, pokud vůz jede v režimu 4x4. Roztáčet všechna čtyři kola vůz zvládá i v situaci, že je trakční baterie zcela vybitá. Uvíznutí v terénu tedy nehrozí.

5) Hybridní DS 7 Crossback E-Tense má v porovnání s verzí s konvenčním spalovacím motorem menší palivovou nádrž. Je to však jen o čtrnáct litrů. Do vozu lze tedy tankovat 43 litrů benzínu. Toto řešení musel výrobce zvolit, aby nemusel zmenšovat zavazadlový prostor. Baterie s kapacitou 13 kWh je tedy umístěna také pod zadní sedačkou. Auto si však nevozí rezervní kolo. Na jeho místě jsou schránky pro kabely na dobíjení z wallboxu i běžné zásuvky.

Ještě dlužíme nejdůležitější technická data tohoto vozu. Tak tedy: Výkon pohonné soustavy činí 300 koňských sil, maximální rychlost se uvádí 235 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na stovku za 5,9 sekundy. Při použití wallboxu se baterie na plnou kapacitoú dobije za 1 hodinu a 45 minut z domácí zásuvky 230 Voltů to trvá 7 hodin.

Díky emisím CO2 pouze 31 gramů, což odpovídá kombinované spotřebě 1,3 litru na 100 kilometrů, může vůz získat "elektromobilní" registrační značku začínající písmeny EL. S ní pak může zadarmo užívat dálnice i parkovací místa v pražských zónách placeného stání.