Menší rodinný vůz, který má dostatečný výkon i dojezd při městském používání a je za mimořádně příznivou cenu. Taková je nová Dacia Spring - první elektromobil této rumunské značky.

Vzhled vychází z konceptu, který se představil již dříve, ovšem na rozdíl od mnoha jiných případů není oproti vyfintěnému exempláři pro výstavní stánky příliš ochuzený.

Prohlédně si ho v naší komentované galerii!!!

Například přední partie s úzkými hlavními světlomety a nápaditými vzory na místě obvyklé čelní masky je skutečně vydařená. Vše ještě dotvářejí oranžové doplňky, které ale jistojistě budou za příplatek.

Automobil s tvary malého SUV měří na délku 3734 milimetrů, široký je 1622 milimetrů bez zrcátek a výška dosahuje 1516 milimetrů. Nápravy kol jsou od sebe vzdálené 2423 milimetrů a světlá výška činí 150 milimetrů. Do zavazadlového prostoru lze naložit předměty s celkovým objemem až 300 litrů. V případě uložení rezervního kola pod podlážku se pak zmenší na stále slušných 280.

Pod podlahou se nachází bateriový komplet s kapacitou 26,8 kWh, který dodává elektřinu motoru s výkonem 33 KW (44 koní). Na jedno nabití se má podle hodnot z měřícího cyklu WLTP ujet 225 kilometrů, ve městě pak dokonce 295 kilometrů. Zhruba o deset procent se pak dá dojezd prodloužit, pokud řidič aktivuje režim Eco. V takovém případě se výkon motoru sníží na 23 kW a maximální rychlost z původních 125 kilometrů v hodině poklesne na rovnou stovku.

Auto má vestavěnou palubní nabíječku s výkonem 6,6 kW. Za příplatek bude rovněž možnost rychlodobíjení výkonem 30 kW. V takovém případě se Dacia Spring dobije na osmdesátiprocentní kapacitu baterie za méně než hodinu. Z wallboxu (7,4 kW) se auto dobije na plnou kapacitu za pět hodin a i z té nejobyčejnější domácí zásuvky netrvá plné dobití déle než 14 hodin.

Ovládání zvládne každý

Interiér je v duchu vozů Dacia. To znamená, že v něm nejsou žádné zbytečnosti. Automobilka v nabídnuté sadě fotografií novinky zveřejnila také pohled do interiéru nejobyčejnější verze. V ní chybí i rádio. Naopak nejlépe vybavené varianty dostanou sedmipalcový displej zobrazující navigační mapu a rovněž obraz ze zadní parkovací kamery.

Ovládání tohoto elektromobilu zvládne skutečně každý. Místo páky převodovky je tu otočný volič a na něm tři režimy D (pro jízdu vpřed). R pro zpátečku a N (neutrál). Míru rekuperace volit nelze. Drobnou odlišností, na kterou jsou ale zákazníci Dacie zvyklí, jsou tlačítka pro spouštění bočních okének na palubní desce. Vlevo od volantu se pak elektricky nastavují vnější zpětná zrcátka.

V sériové výbavě bude vždy například šestice airbagů, automatické rozsvěcování světel a systém pro nouzové brzdění před překážkou.

Automobil je sice pouze čtyřmístný, prostor uvnitř ovšem postačující. Také pro odložení drobností je místa dost. Jen vpředu činí souhrnný objem přihrádek a boxů více než 23 litrů.

Kromě osobní verze bude existovat i "cargo" s chybějícími zadními sedačkami. V takovém případě bude možné uvnitř přepravovat i více než metr dlouhé krabice s objemem 800 litrů a celkovou hmotností do 325 kilogramů. Současně bude mít Dacia také speciální verzi tohoto vozu pro služby poskytující sdílené automobily.

O přesné cenovce ani místě výroby zatím podle mluvčí tuzemského zastoupení Jitky Skaličkové rozhodnuto nebylo. Ovšem musí se tak stát velmi brzy, protože první vozy dorazí do Česka již na přelomu letošního a příštího roku.

Ceny pro jednotlivé země se za současné politiky Dacie liší případ od případu. V případě Česka by se, podle zatím nepotvrzených informací mohly pohybovat v rozmezí 300 až 400 tisíc Kč.