Urus, který výrobce označuje jako první supersportovní SUV na světě, chce být také prvním Lamborghini, které jeho majitel bude moci využívat opravdu každý den. Ve městě, na okreskách, na dálnici, za špatného počasí nebo třeba na horách či v (spíše lehčím) terénu.

I proto má dva páry dveří, prostorný interiér s dostatkem místa pro dva cestující do výšky 185 cm na zadních sedadlech (s místem pro nohy je to v pohodě, nad hlavou je to horší) a také slušný kufr - ten má základní objem 616 litrů, po sklopení opěradel vzadu je ale k dispozici až 1596 litrů. Nechybí ani příplatkové elektricky ovládané tažné zařízení (za 32 tisíc Kč), Urus na něm utáhne až 3,5 tuny.

A i když jde vlastně o SUV, Urus už na první pohled hlásí, že je hlavně Lamborghini. Vzhled využívá pro značku typické designové prvky, vypadá svalnatě a díky nízké siluetě i sportovně. Zajímavé je, jak se designérům povedlo "skrýt hmotu", naživo totiž Urus vyhlíží docela kompaktně. Přitom jde o kus auta, na délku měří 5112 mm a má 3003 mm dlouhý rozvor.

Také interiér využívá nápady známé z ostatních vozů Lamborghini, přidává ale i něco navíc. Zvláštní je třeba prvek, kterému výrobce říká Tamburo. Jde v podstatě o výrazně tvarovaný volič jízdní dynamiky umístěný na středové konzole, jímž se ovládají veškeré systémy vozidla, které mají vliv na jízdní dynamiku. Hi-tech dojem z interiéru podtrhují použité materiály, přístrojový digitální šít, šestiúhelníkové motivy i dva barevné displeje na středovém panelu - jejich architektura i využití odpovídá řešení, které nabízí například Audi A8.

Chybět pochopitelně nesmí startovací tlačítko s „leteckou“ krytkou. A k italskému autu patří také spousta italských nápisů. To abyste nezapomněli, kde váš drahý kousek vznikl.

Lamborghini Urus stojí na známé platformě MLB Evo, kterou používají i další velká SUV koncernu Volkswagen jako Audi Q7, Bentley Bentayga a Porsche Cayenne. Podvozek dostal adaptivní vzduchové odpružení s elektromechanicky ovládaným aktivním systémem stabilizace náklonu karoserie, které umí také měnit světlou výšku. Ta se v závislosti na jízdním režimu pohybuje mezi 158 až 248 mm.

Urus bude nejprodávanější Lambo

Působivé jsou výkony. Urus je prvním sériovým Lamborghini s přeplňovaným motorem, konkrétně jde o čtyřlitrový osmiválec se dvěma turbodmychadly, který pochází od Audi. Výkon dosahuje 650 koní (478 kW), točivý moment 850 Nm. 

Akcelerace z klidu na stovku zabere jen 3,6 sekundy a maximálka činí 305 km/h. A přestože Urus váží asi 2,2 tuny, ze 100 km/h zabrzdí na 33,7 metrech. Asi není potřeba připomínat, že nové Lambo je nejrychlejším SUV na trhu. Tuto pozici chce automobilka podpořit také pokusem o vytvoření nejlepšího času mezi "esúvéčky" na legendární Severní smyčce okruhu Nürburgring. Dojde k němu někdy na jaře.

Lamborghini očekává, že se Urus stane nejprodávanějším modelem značky. Letos plánuje vyrobit zhruba 1000 exemplářů (z celkové produkce 5000 vozů Lamborghini), příští rok už by nové SUV mělo tvořit více než polovinu prodejů. Automobilka chce v roce 2019 prodat celkem 8000 aut, z toho tedy více než 4000 Urusů.

Zajímavé také je, že zhruba 70 procent zákazníků, kteří si už novinku pořídili, nikdy dřív vůz značky Lamborghini nevlastnilo. Urus tedy zřejmě opravdu bude prodejní hit.

A to i u nás, české zastoupení totiž hlásí, že má v první vlně vyprodáno. Na nový Urus přijalo už zhruba 40 objednávek.

Cena přitom samozřejmě není nízká, startuje na 171 429 eur bez DPH, což je v přepočtu asi 4,36 milionu korun. S DPH to dělá 5,27 milionu a to si ještě zájemci mohou zvolit spoustu příplatků. Lamborghini ostatně prozradilo, že dosud kupci Urusu za příplatkovou výbavu v průměru utratili 800 tisíc korun.