Mazda pracuje na benzínovém motoru s emisemi elektromobilu
Jakmile se řekne „elektromobil“, zazní často ještě v téže větě zaklínadlo „nulové emise“. Automobilky se nulovými lokálními emisemi elektromobilů často kasají, ale faktem je, že třeba v našich zeměpisných šířkách, kde se velká část elektřiny získává z tepelných elektráren, není to s těmi emisemi zase taková výhra.
Pokud si totiž spočteme, jaké emise vznikly při výrobě elektrické energie, kterou jsme potom s vidinou zelené planety "nabili" do našeho elektromobilu, často nám vyjdou čísla, se kterými už by se výrobci elektromobilů tolik nechlubili. Samozřejmě, že se jedná stále o něco menší produkci skleníkových plynů, než v případě klasických benzínových aut, ale možná i to se časem změní.
Japonská Mazda totiž oznámila, že pracuje na spalovacím benzínovém motoru, jehož spotřeba i emise se ve výsledku vyrovnají elektromobilu poháněném energií z tepelné elektrárny. Na splnění nesnadného úkolu si automobilka zatím nezadala žádný termín, ovšem jisté je, že musí přijít s naprosto zásadním navýšením účinnosti spalovacího motoru jako takového.
Zatímco v současnosti mají spalovací motory Mazdy účinnost ke 30 %, značka chce toto číslo téměř zdvojnásobit a u plánovaného motoru SkyActiv-3 dosáhnout tepelné účinnosti 56 %. Tím by se dostala na úroveň stacionárních spalovacích generátorů, vyrábějících elektřinu.
První krok v honbě za tímto cílem byl představen již před několika měsíci a jedná se o motor SkyActiv-X, který spaluje benzín pod vysokým tlakem - tedy na principu naftového agregátu. Už tento nový motor slibuje dramatické zlepšení spotřeby a emisí a jeho postupným zdokonalováním chce Mazda dosáhnout vysněného cíle. V tuto chvíli nezbývá nic jiného, než držet automobilce palce. Mazda je totiž jednou z posledních značek, která spatřuje budoucnost i v klasických spalovacích motorech bez elektrifikace.
Autor: Dominik Valášek
Další články

Potvrzeno, přímý nástupce roadsteru Mercedes-Benz SLC nevznikne
Z trhu tak mizí další malý dvoumístný roadster, kterému navíc vděčíme za skládací hard-top. Pojďte si s námi…

Peugeot dostál svému slovu. V Ženevě představí řadu elektro…
První vlaštovkou je koncept 508 Peugeot Sport Engineered s působivými výkonovými parametry. A nejlepší na tom…

Nejoblíbenějším elektromobilem světa je Nissan Leaf. Možná mu to ale…
Na paty Nissanu šlape Tesla, která nasadila raketové tempo prodejů svého zatím nejlevnějšího vozu Model 3.

Opel zůstane v motorsportu, OPC modely ovšem (zatím) nechystá
Automobilka s bleskem ve znaku bude i nadále působit ve sféře automobilových soutěží. Pro rok 2020 chystá…

Audi schytalo kritiku za záchranné lano k e-tronu, který zdolal…
Napnuté záchranné lano, pneumatiky s hřeby nebo nesprávný úhel kamery. To se nelíbilo fanouškům Audi na videu…

Elektrické Škody budou mít zcela jiný interiér. Zde je první nákres
Lidé, kteří si již příští rok koupí první ve Škodě od podlahy vyvinutý elektromobil, budou moci těžit z výhod…

Koncept Citroën Ami One se může stát novodobou „kachnou“
Vše je podřízeno minimálním nákladům a městské mobilitě. Tohle by mohlo byt pro Citroën terno.

Subaru přiveze do Ženevy také další koncept Viziv. Bude mít přes 300…
Kromě vozů s hybridními pohony a modernizovaného kombi Levorg přiveze japonská automobilka na tradiční jarní…

Britové vybrali nejtišší auta, která si teď můžete koupit. Nejsou jen…
Ticho za volantem je luxus. Ukazuje to i výběr 10 nejtišších aut. Jsou mezi nimi elektromobily, hybridy, ale…
