Nejhůře za čtvrtstoletí. Meziroční pokles prodejů méně než 10 % má jen Porsche
Česká republika je s poklesem registrací nových aut během letošního roku o 21 procent ještě čtvrtou nejméně postiženou zemí Evropy, vyplývá z nové statistiky.
Během prvních jedenácti měsíců roku 2020 bylo v zemích EU27+EFTA+UK dle údajů zveřejněných ACEA poprvé zaregistrováno celkem 10 746 293 ks nových osobních automobilů. Je to o 26,11 % (téměř o 3,8 milionu ks) méně než ve stejném období roku 2019. "Při srovnání s rokem 2013 (rok s dosud nejnižšími prodeji) se jedná o pokles o 5,57 %," uvádí ve svém materiálu nezávislý analytik Antonín Šípek.
I když rok ještě neskončil, je podle Šípka vysoce pravděpodobné, že letošní celkové prodeje nových osobních automobilů poprvé od roku 2004 nepřesáhnou hranici 12 mil. ks, celkový propad prvních registrací bude na hodnotě kolem 25 %. To představuje pokles o téměř čtyři milióny vozidel oproti roku 2019 a půjde o nejhorší rok od letopočtu 1994.
K nejhoršímu propadu prodejů v roce 2020 oproti roku 2019 došlo v období březen až květen, nepatrně vyšší prodeje (v porovnání s loňskem) byly letos zaznamenány pouze v měsíci září.
K poklesu prodejů v souhrnu za leden až listopad došlo na trzích všech zemí. Nejnižší poklesy prvních registrací osobních automobilů byly zaznamenány v severských státech (Norsko – 7,85 %, Švédsko – 16,42 %, Dánsko – 16,51 % a Finsko – 16,71 %). Naopak o více než 30 procent se propadl trh ve Velké Británii a pak také v obou zemích Pyrenejského poloostrova - tedy ve Španělsku a Portugalsku.
Na krizi nikdo nevydělal…
V meziročním srovnání si pohoršily všechny značky, které jsou zastoupeny na evropském trhu. Z těch, které lze řadit k velkoobjemovým (roční prodeje přes 250 000 kusů) byl s výjimkou šesti značek (Toyota, Volvo, Škoda, KIA, Mercedes a BMW) pokles vyšší než 20 procent.
Relativně uspokojivě se dařilo „prémiovým“ značkám. Pokles prodejů u značky Porsche činil „pouze“ 9,96 % (při celkových prodejích za leden až listopad ve výši 65 162 ks), značky Bentley, Lamborghini a Bugatti vykázaly pokles v souhrnu o 12,91 % (prodeje celkem 4 619 ks) a značka DS vykázala pokles o 14,24 % (při prodejích 38 215 ks).
Lídrem evropského trhu i v této krizi stále zůstává Volkswagen (podíl na trhu 11,08 %), následuje Renault (podíl 6,82 %) a Peugeot (podíl 6,23 %). Značka Škoda zaujímá podle počtu prodaných vozidel za leden až listopad 2020 osmé místo (podíl na trhu 5,42 %).
Další články

Králem automobilového trhu je opět Toyota a její model Corolla. Kdo…
Největším výrobce aut na světě zůstal i v roce 2020 německý koncern Volkswagen.

První Škoda vytvořená speciálně pro Indii bude jezdit výhradně na…
Už za měsíc se zcela odhalí vůz Škoda Kushaq ve verzi pro indický trh.

Suzuki má po dvaceti letech kombík. Podobnost s Toyotou Corolla není…
Zatím Suzuki na český trh, jako jakousi ochutnávku, doveze prvních dvanáct kusů zbrusu nového modelu.…

Příval dalších elektromobilů: Malý Mercedes, dodávka Opel a levnější…
Značka Mercedes-Benz bude mít letos řadu nových elektromobilů. Jako první představila ten nejmenší

Crossland versus nová Mokka: Srovnání dvou nových městských SUV…
Zákazníci německé značky s bleskem ve znaku, kteří touží po menším městském SUV, se již v březnu budou moci…

Renault má nový plán pro svoji budoucnost. Co hlavně chystá?
Nový šéf automobilky s diamantem ve znaku Luca de Meo představil plán s názvem Renaulution.

Na trh přišla nová cenově dostupná auta. Co nabízí nový Opel Mokka a…
Novou generaci atraktivně tvarovaného Opelu Mokka lze koupit již od 399 990 Kč, ceny modernizovaného Fiatu…

Dacia má ceny nového Sandera a Sandera Stepway. Druhý jmenovaný…
Nová generace modelu Sandero se bude u tuzemských dealerů rumunské značky prodávat od 239 900 Kč.

Škoda bude v Indii prodávat "krále". Je to už třetí model, který si…
Speciální model značky Škoda pro indický trh dostal jméno Kushaq.
