Během prvních jedenácti měsíců roku 2020 bylo v zemích EU27+EFTA+UK dle údajů zveřejněných ACEA poprvé zaregistrováno celkem 10 746 293 ks nových osobních automobilů. Je to o 26,11 % (téměř o 3,8 milionu ks) méně než ve stejném období roku 2019. "Při srovnání s rokem 2013 (rok s dosud nejnižšími prodeji) se jedná o pokles o 5,57 %," uvádí ve svém materiálu nezávislý analytik Antonín Šípek.

I když rok ještě neskončil, je podle Šípka vysoce pravděpodobné, že letošní celkové prodeje nových osobních automobilů poprvé od roku 2004 nepřesáhnou hranici 12 mil. ks, celkový propad prvních registrací bude na hodnotě kolem 25 %. To představuje pokles o téměř čtyři milióny vozidel oproti roku 2019 a půjde o nejhorší rok od letopočtu 1994.

K nejhoršímu propadu prodejů v roce 2020 oproti roku 2019 došlo v období březen až květen, nepatrně vyšší prodeje (v porovnání s loňskem) byly letos zaznamenány pouze v měsíci září.

K poklesu prodejů v souhrnu za leden až listopad došlo na trzích všech zemí. Nejnižší poklesy prvních registrací osobních automobilů byly zaznamenány v severských státech (Norsko – 7,85 %, Švédsko – 16,42 %, Dánsko – 16,51 % a Finsko – 16,71 %). Naopak o více než 30 procent se propadl trh ve Velké Británii a pak také v obou zemích Pyrenejského poloostrova - tedy ve Španělsku a Portugalsku.

Na krizi nikdo nevydělal…

V meziročním srovnání si pohoršily všechny značky, které jsou zastoupeny na evropském trhu. Z těch, které lze řadit k velkoobjemovým (roční prodeje přes 250 000 kusů) byl s výjimkou šesti značek (Toyota, Volvo, Škoda, KIA, Mercedes a BMW) pokles vyšší než 20 procent.

Relativně uspokojivě se dařilo „prémiovým“ značkám. Pokles prodejů u značky Porsche činil „pouze“ 9,96 % (při celkových prodejích za leden až listopad ve výši 65 162 ks), značky Bentley, Lamborghini a Bugatti vykázaly pokles v souhrnu o 12,91 % (prodeje celkem 4 619 ks) a značka DS vykázala pokles o 14,24 % (při prodejích 38 215 ks).

Lídrem evropského trhu i v této krizi stále zůstává Volkswagen (podíl na trhu 11,08 %), následuje Renault (podíl 6,82 %) a Peugeot (podíl 6,23 %). Značka Škoda zaujímá podle počtu prodaných vozidel za leden až listopad 2020 osmé místo (podíl na trhu 5,42 %).