Rok 2030 se pravděpodobně stane velmi důležitým mezníkem v dějinách automobilismu. U dealerů mnohých současných značek si totiž již v tomto roce nebudete koupit vůz, pod jehož kapotou by se nacházel spalovací motor. Ať jako samostatná pohonná jednotka nebo jako součást plug-in hybridního ústrojí.

Na nově představený elektromobil s logem Volva se můžete podívat do naší fotogalerie.

V minulých týdnech se k závazku ukončit výrobu vozů s motory s vnitřním spalováním přihlásily značky Jaguar, Land Rover a Ford. Nyní již dříve avizovaný slib definitivně povrdili šéfové švédsko-čínského Volva.

"Společnost Volvo Cars se zavázala stát se lídrem na rychle se rozrůstajícím trhu prémiových elektrických vozidel, přičemž plánuje stát se do roku 2030 automobilkou zaměřující se na výrobu elektromobilů," oznámila značka v čerstvé tiskové zprávě. 

Od tohoto milníku má automobilka v úmyslu prodávat výhradně elektrická vozidla a ze svého portfolia vyřadit veškeré automobily se spalovacím motorem, a to včetně hybridů.

„Abychom i nadále slavili úspěchy, potřebujeme ziskový růst. Proto jsme si místo investic do scvrkávajícího se podnikání vybrali investování do budoucnosti, která bude elektrická a online,“ prohlásil generální ředitel automobilky Håkan Samuelsson. „Nyní se plně soustředíme na cíl stát se lídrem v rychle se rozrůstajícím segmentu prémiových elektrických vozů.“

V loňském roce uvedla společnost Volvo Cars na trhy celého světa svůj první plně elektrický vůz, Volvo XC40 Recharge. Teď odhalila  svůj druhý plně elektrický vůz, který se stane součástí řady 40. Jedná se o model zkonstruovaný na základě speciální elektromobilní platformě CMA. Vysokonapěťová baterie dodávající energii dvěma elektromotorům má kapacitu 78 kWh a na osmdesát procent by se měla dát dobít během 40 minut. Plně nabitá pak poskytne dojezd 420 kilometrů v režimu WLTP. Auto má karosérii na pomezí hatchbacku a SUV-kupé. V interiéru prý už nikdy nebude použita zvířecí kůže.

V následujících letech pak společnost Volvo Cars představí další elektrické modely. Již v roce 2025 by podle očekávání automobilky měla 50 % jejího globálního prodeje tvořit plně elektrická vozidla, zatímco zbytek budou hybridy. V roce 2030 by se měly prodávat jen elektrické vozy Volvo.

Investovat do "spalováků" již prý nedává smysl

„Z dlouhodobé perspektivy nemají auta se spalovacím motorem budoucnost,“ uvedl Henrik Green, technický ředitel společnosti. „Jsme pevně rozhodnuti začít vyrábět pouze elektrická vozidla, přičemž by k této změně mělo dojít v roce 2030. Díky tomu budeme schopní uspokojit očekávání našich zákazníků a s ohledem na klimatickou změnu se stát součástí řešení.“

Souběžně s touto strategií se chce Volvo také daleko více orientovat na online prodej, přičemž všechny čistě elektrické vozy značky budou dostupné pouze online. Podle mluvčí tuzemského zastoupení značky Petry Doležalové to ovšem neznamená konec současných autorizovaných prodejců.

"Na transformaci našeho obchodního modelu budeme spolupracovat s našimi prodejními partnery, kteří pro nás budou mít zásadní význam i v budoucnosti. Ale jejich role se změní, stejně jako ta naše. Automobily představují velmi fyzické produkty, které je třeba zákazníkům předávat, opravovat a udržovat. V tomto směru sehrají naši partneři důležitou roli, protože zákazníkům nabízejí možnost zkušební jízdy, přímou osobní interakci pro případ nutnosti nebo na přání a další typy podpory," informovala Doležalová.

"Ačkoli říkáme, že budou mít naši zákazníci možnost koupit si / předplatit si / vzít si na leasing své elektrické vozy Volvo pouze online, mohou to udělat na místě, které preferují. Tímto místem může být zázemí našeho autorizovaného prodejního partnera, naše vlastní studio, pohodlí jejich domova nebo jakékoli jiné místo," dodala.

Volvu se poměrně daří i v současné nelehké době. Za fiskální rok 2020 zaznamenala společnost Volvo Car Group provozní zisk (EBIT) 8,5 miliardy švédských korun (v roce 2019 to bylo 14,3 miliardy švédských korun). Tržby v tomto období dosáhly 262,8 miliardy švédských korun (274,1 miliardy SEK). Za celý rok 2020 se po celém světě prodalo 661 713 vozů (705 452), což ve srovnání s rokem 2019 znamená propad o 6,2 %.

Společnost Volvo Cars působí na trhu s automobily od svého založení v roce 1927. Od roku 2010 je majitelem společnosti Volvo Cars čínská společnost Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). 

V prosinci 2020 zaměstnávala společnost Volvo Cars na plný úvazek přibližně 40 000 lidí (41 500). Ředitelství, oddělení pro vývoj produktů, marketingové oddělení a správní oddělení mají z většiny sídlo ve švédském Göteborgu. Ředitelství společnosti Volvo Cars pro region APAC sídlí v Šanghaji. Hlavní továrny s výrobními linkami pro vozy značky Volvo jsou postaveny v Göteborgu (Švédsko), Gentu (Belgie), Jižní Karolíně (USA) a v Čcheng-tu a Ta-čchingu (Čína), zatímco motory se vyrábějí ve Skövde (Švédsko) a v Čang-ťia-kchou (Čína). Díly karoserie se produkují ve švédském Olofströmu.