Škoda zatím skupině předních tuzemských motoristických novinářů, mezi nimiž byl také redaktor Deníku a Automix.cz, ukázala odmaskovanou Fabii čvrté generace pouze na pár desítek minut. Zatím můžu prozradit jen to, že v porovnání s minulou generací jsou hlavní světlomety užší a více protažené. Na rozdíl od větších a dražších vozů zůstává řešení kapoty typické. To znamená, že její plocha nezasahuje až takzvané "tornado linii" na blatnících.

Zamaskovaný vůz si ze všech úhlů můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Interiér pak je nápaditější a působí kvalitnějším dojmem. Dekoraci na palubní desce tvoří i pás textilu, na obou stranách u dveří jsou velké kulaté výdechy klimatizovaného vzduchu. Na rozdíl od mnoha konkurentů není palubní deska natočena směrem k řidiči. Zajímavým detailem jsou vylisovaná písmena tvořící jméno Fabia na obou stranách kapličky nad přístrojovými ukazateli.

Ještě před prohlídkou oranžově lakovaného vozu jsem ale měl možnost řídit na rakouských silnicích jeden exemplář pokrytý dosud maskovacími bílo-zelenými prvky. Projížďka v koloně za "zaváděcím" vozem trvala tři čtvrtě hodiny. Po ní jsem nabyl dojmu, že po stránce jízdních vlastností budou mít budoucí vlastníci pramálo důvodů ke stížnostem.

Také na nedostatečné rozměry tohoto vozu si určitě nikdo nebude stěžovat. V porovnání s končící verzí tohoto vozu totiž Fabia řádně narostla. Například délka se natáhla až na bezmála 411 centimetrů, auto je širší, má delší rozvor i rozchod kol.

Jak je pro Škodu typické, také objem zavazadlového prostoru se zvětšil. Nyní bude schopen pojmout až 380 litrů, což je v této velikostní třídě rekord. A pro porovnání – jedná s o jediný litr menší hodnotu, než jakou disponuje nejprodávanější evropské auto Volkswagen Golf, které ale samozřejmě náleží do vyšší velikostní třídy vozů.

Prostor v kabině je také velmi solidní. V nové Fabii budou bez pocitu nepohodlí také na delších trasách cestovat i čtyři nadprůměrně velcí dospělí lidé. I za 186 centimetrů vysokého řidiče si stejně urostlý jedinec sedne s rezervou tří centimetrů před koleny a čtyř nad temenem hlavy.

Motory jsou stále klasické konstrukce

Zatímco větší vozy v nabídce automobilky postupně dostávají elektrifikované pohonné jednotky, v případě Fabie zatím zůstává vše při starém. To znamená, že pod kapotu se budou v Mladé Boleslavi montovat výhradně zážehové agregáty. Nejlevnější verze dostane litrový atmosféricky plněný tříválec 1,0 MPI, který může být naladěn na výkon buď 65 nebo 80 koňských sil. Zlatý střed představují turbomotory 1,0 TSI s výkony od 95 do 110 koní.

Vrcholnou motorizaci pak předstauje čtyřválec 1,5 TSI, který nabídne k využití až 150 koní a umí v případech, kdy je to možné a vhodné, odpojovat z činnosti dva válce. Agregáty budou spolupracovat s pěti či šestistupňovou manuální převodovkou, případně sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. “Rovněž všechny motory a převodovky, s výjimkou zmíněného agregátu 1,5 TSI se vyrábějí v České republice, “uvedl při prezentaci úzké skupině odborných motoristických novinářů šéf vývoje motorů a podvozků automobilky Škoda Martin Hrdlička.

Přes nárůst rozměrů a lepší výbavu budou nové fabie úspornější než ty dosavadní. Konstruktérům se totiž podařilo snížit součinitel odporu vzduchu, k čemuž přispívá například také montáž žaluzií před chladičem. Pokud není třeba motor maximálně chladit, tak jsou zavřené. Při ustálené rychlosti 120 kilometrů v hodině ušetří dvě desetiny litru benzínu na stovce ujetých kilometrů.

Oproti minulé generaci se notně vylepšila také bezpečnostní a komfortní výbava auta. V případě nehody ochrání cestující až devět airbagů. Kupodivu nebylo třeba zabudovat i ten desátý. Ten se nyní do malých městských aut montuje kvůli tomu, aby se při bočním nárazu nestřetla a navzájem nezranila těla předních cestujících. “Jsem přesvědčen, že v nezávislém testu EuroNCAP získáme maximálních pět hvězdiček i bez toho,” prozradil exkluzivně redaktorovi deníku Jiří Dytrych, vedoucí produktové řady kompaktních vozů automobilky Škoda.

Ve vyšších výbavových stupních nebo za příplatek bude nyní ve Fabii k dispozici třeba adaptivní tempomat, systém automatického parkování nebo čtení dopravních značek.

Škoda také novou Fabii vybavila další várkou nových prvků typu “Simply Clever”. Z nich se nám líbily třeba držáky pro tužku či parkovací karty v okládací schránce před řadicí pákou nebo v kufru složený kryt nakládové hrany. Ten se snadno vyklopí a osoba, která se do kufru pro něco natahuje zvnějšku, si o o špinavý nárazník neumaže kalhoty.

Jízdní vlastnosti auta jsou podle naší první zkušenosti s verzí vybavené motorem 1,0 TSI (81 kW) a automatickou převodvokou velmi jisté. Náklony v zatáčce jsou minimální, přestože přejezdy nerovností podvozek zvládá s jemným a krátkým zhoupnutím a bez nežádoucího zvukového doprovodu.

Oficiální premiéra vozu, při které se vůz kompletně odhalí a měla by zaznít také startovací cena, proběhne v květnu. Na trh se pak auto dostane v září.