Zapomeňte na bachraté zádě předešlých generací vozu Škoda Octavia. V těchto případech se totiž designérům nepříliš úspěšně podařilo zamaskovat obří zavazadlový prostor, který je ukrytý pod pátými dveřmi karosérie. Nyní je to jinak. Aniž by se zmenšilo místo pro zavazadla (právě naopak), působí díky nové výrazné hraně na víku kufru, která auto opticky prodlužuje, zadní partie nejprodávanější škodovky, štíhle a sportovně.

Obě verze ze všech úhů pohledu si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Přitom se auto do délky natáhlo jen o dva centimetry (lifback přesně o 19 a kombi o 22 milimetrů). Vypadá to dobře na fotografiích a ještě lépe při pohledu na reálný vůz zblízka. Právě tuto možnost (v případě liftbacku, kombi jsem si prohlížel již dříve) jsem měl dnes poprvé během světové premiéry obou karosářských verzí. Dějištěm byl pražský Veletržní palác.

Škoda při této příležitosti současně prozradila i veškeré důležité technické údaje obou základních verzí vozu. Na délku tak nyní octavia ve verzi kombi měří 4689 milimetrů, liftback má tento rozměr charakterizován naprosto stejným čislem. Rovněž šířka je u obou variant stejná. Narostla o patnáct milimetrů na 1829 milimetrů.

Za zadní sedačky je možno naložit do liftbacku 600 (+ 10 litrů v porovnání s odcházející generací), kufr kombíku narostl dokonce o třicet litrů. Z 610 na 640 litrů. Kdo to má…?

Škoda v tiskové zprávě neopomněla zmínit, že se výrazně zapracovalo na snížení hodnoty aerodynamického odporu. Lifback se pyšní vynikající hodnotou cx 0,24, kombi má 0,26. To nepochybně přispěje ke snížení hluku v kabině a rovněž spotřeby paliva. Přesné hodnoty u většiny motorizací zatím nejsou ještě oficiálně změřeny, ale například s motorem 1,5 TSI EVO a manuální šestistupňovou převodovkou vůz v režimu WLTP spotřebovává každých sto kilometrů jen 5,2 litru benzínu.

Také na elektřinu

V nabídce motorizací se poprvé objeví také plug-in hybrid, do které lze z rozvodné sítě nabít až 13 kWh elektřiny. To vystačí na ujetí 55 kilometrů bez místní produkce emisí.

Zásadně se v nové octavii mění koncept interiéru. Hlavním trendem je (kromě třeba nového designu volantu, který má pouze dvě ramena) minimalizace počtu tlačítek a dalších klasických ovládacích prvků. Například klimatizace se bude nastavovat buď dotykem na centrální multimediálním displeji, případně pohybem prstů na speciální liště těsně pod obrazovkou.

Měnit teplotu klimatizace půjde na této liště

Interiér však působí mininálně o jeden stupeň kvalitněji než dosud. Většina materiálů je nových, některé (například na výplních dveří jsou částečně perforované).

Do výbavy se dostane řada věcí, které dosud v octaviích nemohly být ani za příplatek. Například klasický head-up displej, sedačky s vyhříváním i ventilováním a zdravotní certifikací, vyhřívané čelní sklo bez drátků rušících výhled, třízónová klimatizace, bezklíčkový systém otevírání všech čtyř bočních dveří a elektromechanická parkovací brzda.

Poprvé u vozů Škoda je v nové Octavii klasický volič automatické převodovky nahrazen poměrně titěrný páčkovým přepínačem typu "shift-by-wire". V praxi to znamená, že po volbě například režimu D nebo R tento volič nezůstává "zaaretován" v příslušné poloze, ale vrací se zpět do středové polohy.

Při jízdě bude pomáhat řidiči velký počet asistenčních systémů. Jeden z nich například umí zásahem do řízení pomoci řidiči vyhnout se srážce s chodcem nebo vozidlem, další pak zvládne upozornit řidiče, případně zastavit auto v případě, že při odbočování doleva zjistí možnost kolize s protijedoucím autem.

Diesel zůstává

V případě nehody bude posádku ve voze chránit až devět airbagů.

Nabídka motorů v klasických verzích se spalovacími agregáty zůstává podobná jako dosud, byť velká část motorů prošla poměrně značnou modernizací. I nadále tak bude nabídka octavií v ceníku začínat verzí s motorem 1,0 TSI (81 kW), pokračovat bude zážehovou patnáctistovkou (110 kW) a vrcholit přeplňovaným dvoulitrem (140 kW). Zájemci o dieselový agregát si budou moci vybrat ze tří výkonových verzí dvoulitrového TDI. Naladěny jsou buď na 85, případně 110 nebo 147 kW). Jsou výrazně "čistší" než dříve. Oxidů dusíku mají vypouštět do ovzduší o osmdesát procent méně než ty dosud používané.

Varainta G-Tec využívá motor 1,5 TSI a má výkon 96 kW, dále se v nabídce ocitnou dva mild-hybridy. Jednak u motorizace 1,0 TSI a jednak u patnáctistovky. Hodnoty výkonů se u nich v porovnání s klasickými verzemi nemění.

Zájemci si budou moci vybírat z celkem tří variant podvozku s klasickými tlumiči a jedním s adaptivními tlumiči DCC. Základní nabízený podvozek může být v případě paketu Sport o patnáct milimetrů snížený, naopak v případě verze pro špatné cesty zase o stejnou hodnotu zvýšený.

Ani v octavii si Škoda "neodpustila" další várnu takzvaných simply clever prvků. V tomto modelu se tak objeví třeba také stínící rolety pro zadní boční okna, dvě odkládací kapsy na mobilní telefony na zadní straně opěradel předních sedaček, vodní lišty po stranách čelního skla, schránka pro smetáček v předních dveřích nebo držák reflexní vesty ve všech dveřích.

Auto během dnešní premiéry hodláme důkladně prozkoumat. S nejdůležitějšími poznatky vás seznámíme již ráno.