Jelikož je Octavia pro mladoboleslavskou automobilku vůbec nejdůležitějším modelem, je jasné, že zodpovědní manažeři zažívají nyní nemalé napětí. Jeden z prvních signálů svědčících o budoucím úspěchu nebo naopak problému, jim můžou dát odborní motorističtí novináři. Redaktor Deníku a Automix.cz byl ve skupince žurnalistů, kteří mohli usednout za volanty čtyř zatím zakamuflovaných exemplářů nové Octavie Combi.

Proč kombíku? No, prostě proto, že jde o prodávanější variantu a začne se tentokrát vyrábět dříve než liftback. Původně se dokonce během oficiální světové premiéry měla v Praze 11. listopadu ukázat nová Octavia pouze s touto karosérií, nakonec ale budou k vidění obě.

Dějištěm testovacích jízd se stal italský venkov rozkládající se nedaleko od starobylého města Siena. Teprve po skončení jízd s kamuflovanými exempláři jsme si mohli prohlédnout rovněž jeden “rozbalený” kousek. To, jak v praxi tento test probíhal, můžete vidět v naší komentované galerii.

Zvenčí jde o následování současného směru designu značky Škody, uvnitř nastupuje zcela nová kopcepce. Mění se prakticky vše – včetně volantu, který bude v běžných verzích pouze dvouramenný. Z palubní desky zmizí velká část klasických tlačítek a ovladačů, i těch na nastavování klimatizace. Na druhou stranu tlačítky a zajímavě tvarovaým rolovacím ovladačem na volantu se dá nyní zapínat a nastavovat celkem 14 funkcí, Své místo tu nalezlo třeba také spínač vyhřívání volantu.

Zavazadlový prostor opět narostl

Ve výbavě auta se objeví řada nových věcí. Například také pravý head-up displej, díky němuž vidí řidič například údaje o rychlosti nebo navigační šipky přímo před sebou na čelním skle. Zájemci bažící po hodně vybavených verzích si budou moci dopřát také třeba egonomické masážní a ventilované sedačky, světlomety Matrix se schopností vykrývat objekty, které nemají být oslněny nebo spací paket. Ten zahrnuje zadní opěrky s výklopnými elementy zabraňujícími sklouzávání hlavy do stran.

Jeden prst pro rádio, dva ovládnou navigaci…

Zajímavostí je využití nové dotykové lišty pod centrálním displejem (může mít úhlopříčku až deset palců). Při jejím přejetí jedním prstem lze ovládat hlasitost rádia, pokud se stejný pohyb udělá dvěma prsty, tak se mění měřítko mapy navigace… Škoda s tím přichází hned po nové generaci Volkswagenu Golf, který se poprvé prezentoval ve Wolfsburgu týden před koncem října.

Nová verze nejdůležitějšího modelu automobilky Škoda je o 22 milimetrů delší než odcházející verze, šířka se zvětšila o 15 milimetrů. U liftbacku se jedná o podobný nárůst rozměrů.

Potěší rovněž zvětšení zavazadlového prostoru. Kombi teď pojme 640, liftback 600 litrů nákladu. Základní rozněry tohoto prostoru se ovšem neměnily. Pouze se důsledně využilo všech zákoutí, která karosérie nabízí. Mezipodlahu lze udržet ve zvednuté poloze pomocí zarážek na stranách, k dispozici je ale také zajišťovací lanko s háčkem.

Specialisté značky Škoda pro Octavii vymysleli další chytrá řešení. Všimli jsme si například kapsiček na mobily nad větší kapsou na zadních stranách opěradel předních sedaček, nebo USB zásuvky ve stropní konzoli nad vnitřním zpětným zrcátkem. Tu budou moci využívat ti, kteří si do auta montují bezpečnostní kamery. Potěší také do zadní středové loketní opěrky držák na tablet a dotykové pero.

Kdo má rád při cestování soukromí, bude moci zatemnit boční i zadní okno stahovacími roletkami.

O prostor nouze není

Nová Octavia bude v rámci své třídy z hlediska prostoru opět velmi nadstardní vozidlo. I lidé s výškou nad 185 centimetrů budou mít po usednutí za stejně velkého řidiče či cestujícího dozadu před svými koleny minimálně pěticentimetrovou rezervu. Stejně tak si nebudou stěžovat ani na prostor nad hlavou.

Octavia se bude nabízet opět s klasickými motory spalujícími benzin či naftu. Základní motorizací se stane litrový tříválec s výkonem 81 kW (110 koní), dále si zákazníci budou moci zvolit přeplňovanou benzinovou patnáctistovku nebo dokonce dvoulitr. Ten bude ve verzi RS naladěn opět na 180 kW (245 koní). Stejný výkon ale v budoucnosti nabídne nejvýkonnější plug-in hybridní soustrojí, díky němuž půjde zhruba šedesát prvních kilometrů s nabitou baterií ujet čistě na elektřinu. Kromě toho se začne nabízet také varianta na CNG a mildhybridní motorizace. Oblíbené TDI budou mít objem 1,6 nebo dva litry.

V Itálii jsem usedl za volant verzí poháněných jednak agregátem 1,5 TSI, jednak dvoulitrového TDI. V obou případech byl jejich výkon 110 kW. Podle vlastní zkušenosti půjde v obou případech o vhodnou volbu pro novou Octavii, přestože spotřebu jsme zatím nemohli měřit. Postačí i na svižnou jízdu v členitém terénu. Agregáty jsou ještě lépe odhlučněny než dosud, do interiéru proniká také méně aerodynamického hluku. To díky zvýšené péči o aerodynamiku, což přineslo v případě Škody zatím nejlepší hodnoty součinitele odporu vzduchu.

Z hlediska jízdních vlastností je nová Octavia opět o stupeň dále než její předchůdkyně. Jezdí plavněji a kultivovaněji. Kromě standardní výšky podvozku půjde objednat také o patnáct milimetrů snížený nebo naopak o stejnou hodnotu zvýšený pro jízdu po špatných cestách. Vyzkoušeli jsme rovněž exempláře vybavené adaptivními tlumiči DCC, ale ty byly ultimativně nastaveny pouze na režim Normal. Nemohl jsem tudíž posoudit, zda je mezi režimy Sport a Comfort tak obrovský rozdíl jako třeba v případě Superbu.

Zajímavý je nově řešený volič automatické převodovky. Jelikož již její pevně spojen s ústrojím pro změnu převodů, mohla být klasická velká páka nahrazena pouze poměrně titěrnou páčkou. Ta již navíc po aktivaci klasických režimů nezůstává zaaretovaná. Navíc chybí poloha P.

Vzhled obou verzí Octavie Škoda odtajní již 11. listopadu.