Poctivě udělané malé auto. Takový dojem jsem získal po absolvování prvních testovacích jízd s několika exempláři čtvrté generace vozu Škoda Fabia a hodinách rozhovorů s experty.

V následujícím textu přináším několik informací, které mě upoutaly. Hodně se toho dozvíte také při prohlížení infografik zařazených do naší fotogalerie.

1) Díky tomu, že poprvé v historii má Fabia na zádi na dvě části rozdělené svítilny, se mohl velmi podstatně rozšířit vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Je teď přes metr široký.

2) Maximální rychlost varianty s motorem 1,5 TSI je 225 kilometrů v hodině. Tak rychlá nebyla ani Fabia RS druhé generace, která se nabízela před deseti lety. Škoda se rozhodla tuto motorizaci zákazníkům dopřát, přestože si jich podle předpokladů zvolí jen přibližně osm procent z nich.

3) Rozhodnutí o nepoužití elektrických a elektrifikovaných pohoných jednotek znamenalo (při současném důrazu na nutnost snížení emisí CO2) potřebu soustředit se na aerodynamiku. Proto má například  nová Fabia menší vnější zpětná zrcátka než minulá generace. Proto také Škoda ve spolupráci s výrobci kol vyvinula speciální plastové vložky do kol z lehké slitiny. Ty se vkládají mezi jednotlivé paprsky a zmenšují víření vzduchu u roztočených kol. Pokud zákazník chce, může je vyjmout.

Na dálnici pak odpor a následně spotřebu o 0,2 litru každých sto kilometrů ujetých rychlostí 120 kilometrů v hodině snižují žaluzie umístěné ve spodní části nárazníku před chladičem. Důležitým faktorem je také nasazení velkého spoileru na pátých dveřích a celkem dvanácti (!) krytů na podvozku.

Atmosférický motor je stále oblíbený

4) Pasivní bezpečnost bude výborná. Například díky možnosti montáže až devíti airbagů a hlavně díky výrobě karosérie z podstatně většího podílu vysokpevnostní, ultra vysokopevnostní oceli a za tepla tvářené vysokopevnostní oceli. Jejich podíl se z dřívějších 15 zvýšil na 40 procent. Lidé zodpovídající za tento vůz jsou skálopevně přesvědčeni, že v testech nezávislé organizace EuroNCAP získá nová Fabia maximálních pět hvězdiček.

5) Škoda nehodlá ustoupit od motoru MPI. Stále je totiž volí přibližně třicet procent ze všech zákazníků kupujících tento model. Technici ho pro novou Fabii přepracovali. Má o 4 kW vyšší výkon a současně nižší spotřebu. Stalo se to díky snížení třecích ztrát klikového mechanismu včetně pístů a pístních kroužků. Tyto litrové motory, stejně jako stejně objemné agregáty 1,0 TSI se vyrábějí přímo v závodech Škody v České republice.

6) Z hlediska praktičnosti bude Škoda opět měřítkem pro ostatní automobilky. O velikosti zavzadlového prostoru 380 litrů jsme už psali. Nyní zmiňuji celkový objem přihrádek, schránek a dalších úložných prostor v kabině. Mají objem 108 litrů a je jich celkem 16. Bylo to možné také díky navýšení rozvoru na úroveň 2564. To je více než v případě první generace Octavie z roku 1996.

7) Podvozek může být celkem ve třech výškových úrovních. O 15 milimetrů nižší světlou výšku má ten sportovní, naopak sportovní lezí o 15 milimetrů výše. Adaptivní tlumiče v nabídce nebudou. Komfort zejména při odskoku po přejetí zpomalovaích retardérů zvýší do tlumičů přidané plastové elementy.

8) Barevný displej bude vždy. I základní verze infotainmentu Swing má barevný displej s velikostí 6,5 palce, větší Bolero pak osmipalcový a největší (9,2) palce je určený pro  Amundsen. Na přání ho lze ovládat také hlasem.

9) Co nového v oblasti Simply Clever: Celkem lze ve Fabii napočítat 43 prvků z této kategorie. Ovšem zbrusu nové jsou tyto: upevňovací klips pro parkovací lístek a gumička pro upevnění tužky ve schránce ve středové konzole, odnímatelný držák nápojů mezi předními sedačkami, odkládací schránka pro zadní cestující u středového tunelu, roztahovatelná schránka na boku zavazadlového prostoru a nasazovací sluneční clona pod střešní okno.

10) Fabií se dosud po světě prodalo za 22 let přes 4,5 milionu kusů. Momentálně je největším trhem pro tento vůz Německo. Těsně v závěsu je Česká republika. Dalšími významnými trhy jsou  Polsko a Velká Británie.