O téměř padesát tisíc kusů nových osobních vozů méně, než v roce 2019, se v loňském roce zaregistrovalo u nás do provozu. Jedná se o pokles o 18,8 procenta.

Propad ovšem snížil prosinec, v němž se naopak prodalo o 8,7 procent vozidel více než ve stejném měsíci roku 2019. Zcela jiný trend ovšem v loňském roce zaznamenali prodejci motocyklů. Ti jich zákazníkům v meziročním srovnání předali o patnáct procent více. Zákazníci jich od dealerů převzali 21 518 kusů.

Nejúspěšnější automobilovou značkou v Česku zůstává Škoda, která zaznamenala podíl na trhu 36,85 procenta. Další místa patří postupně Volkswagenu, Hyundai, Toyotě, Dacii, Peugeotu, značce KIA, Renaultu, Mercedesu-Benz a Fordu.

„Minimalizace škod a důvěra zákazníků – to jsou věci, které mě napadnou jako první, když bych měl zhodnotit rok 2020 z pohledu českého automobilového trhu. Dnes už můžu říct, že z pohledu značky ŠKODA se nám minimalizovat škody dařilo. Prodali jsme 74 786 nových automobilů, což vzhledem k okolnostem není oproti 85 895 v roce 2019 dramatická ztráta. Zatímco celý trh klesl zhruba o pětinu, my jsme i díky velmi konkurenceschopnému portfoliu modelů zaznamenali „jen“ 13procentní meziroční pokles. V relativním srovnání jsme tak navýšili tržní podíl z 34,4 % v roce 2019 na 36,9 % v roce 2020," uvedl šéf tuzemské prodejní organizace Škoda v ČR Jiří Maláček.

Z hlediska jednotlivých typů byly nejžádanější Škody v pořadí: Octavia, Fabia, Scala, Karoq a Kamiq. Teprve šestý je Hyundai i30. Má sice jiné logo, ale také se vyrábí v ČR, stejně jako sedmý Kodiaq, osmý Superb a devátý Hyundai Tucson. Až na desáté pozici je první vůz zahraničního původu - Volkswagen Golf.

SUV stále táhnou…

Lidé nejvíce chtěli auta s karosériemi typu SUV (35 procent), následovala klasicky střižená auta nižší střední třídy (18 procent) a malé městské vozy (16 procent). Každý čtvrtý prodaný vůz byl nalakován nějakým odstínem šedé, jen o málo méně bylo bílých. Na třetí místo se dostala modrá barva (téměř 16 procent) před černou a červenou.

Téměř 65 procent nově zakoupených vozů v loňském roce tankuje do nádrží benzín, dieselových bylo necelých 30 procent. Podíl vozů, které umí jezdit v místě svého provozu bez emisí CO2 a škodlivých plynů (čisté elektromobily a plug-in hybridy) přesáhl hranici 2,5 procenta.

Z ostatních sledovaných segmentů trhu se propadly dodávky (o 16 procent), traktory (o 15 procent) a nákladní automobily (o 25 procent). Autobusů se naopak meziročně zaregistrovalo více (o 12 procent).