Český trh s novými auty v prvním pololetí výrazně klesal a s propady prodejů bojovala tím pádem většina značek. Ze statistik Sdružení dovozců automobilů (SDA) jsme vybrali 20 aut, která na při srovnání prvního pololetí roku 2019 se stejným obdobím loni ztratila nejvíce prodejů a také ta, která naopak nabrala.

Nejprve ale bylo nutné zvolit i správnou metodu porovnávání. Některé vozy se loni ještě neprodávaly, takže meziročně zaznamenaly výrazný nárůst, jiné se naopak neprodávají teď, takže má SDA v jejich kolonce poznačený obrovský propad. Vybírali jsme tedy tak, že jsme zohlednili počty prodejů s tím, že pokud někde byla nula nebo výrazně nízké číslo, tak jsme takové auto z našeho výběru vyřadili.

Dalším problémem je, jak pokles a nárůst posuzovat. Pokud bychom jej hodnotili jen striktně podle procentní změny, byly by mezi vozy s největším nárůstem prodejů ty, které loni udaly třeba jen 10 kusů a letos 30. Nárůst je to v rámci celého trhu mizivý, ale jde o pěkných 200 procent navíc. Nakonec jsme tedy hledali auta, která výrazně změnila svá kusová čísla.

Statistiky SDA nám mimo jiné prozrazují, že zatímco aut s velkým poklesem bylo mnoho, těch, které rostly už tolik ne. Navíc v porovnání s propadáky ani jejich prodeje tolik nestoupaly. Mezi vozy se snižujícími prodeji tak máme hned šest poklesů o víc než tisíc kusů, ale v nárůstech přesahuje tisícovku jen jeden.

V obou případech změnám dominují škodovky. Je to logické - domácí automobilka je hybatelem českého trhu s auty a prodává výrazně víc než jiné značky. Stačí pak změny v nabídce nebo v ceníku a čísla skáčou nahoru i dolů po stovkách nebo tisících. To je případ Škoda Octavia, které meziročně klesly prodeje o 2576 kusů a je tak propadákem letošního pololetí. Naopak Škoda Karoq je skokanem, protože její prodeje se vyhouply o 1319 kusů.

U některých aut jsou propady prodejů pochopitelné. Jde například o model Rapid, který letos nahrazuje Škoda Scala. Stejně tak propad Superbu, který je podmíněn aktuálním příchodem jeho faceliftované verze. Právě taková změna může zamávat čísly i naopak. Své o tom ví v Dacii, jejíž SUV Duster nabralo síly díky modernizaci a jeho prodeje vzrostly o skoro 650 kusů.

Více se už dozvíte v přiložené fotogalerii, kde si můžete prohlédnout největší propadáky i skokany na českém trhu s auty za první pololetí letošního roku. U každého vozu najdete změnu, hodnoty z prvního pololetí loňského roku a z letoška.