Řadu chytrých řešení, mezi které patří například podélně rozdělená mezipodlaha zavazadlového prostoru či poutací pásy pro náklad, nabídne novinka největší asijské automobilky. Už jsem si ji mohl "osahat" během statického představení v sídle tuzemského zastoupení značky Toyota.

Exemplář, který vznikl ještě díky plně ruční práci, si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Malé SUV s označením Yaris Cross po konstrukční stránce vychází, jak název napovídá, z městského hatchbacku Yaris. S ním sdílí stejný rozvor. Na délku je však o 24 centimetrů větší, na šířku o dva a na výšku o šest centimetrů.

Také má zvětšenou světlou výšku, která činí 160 milimetrů. V kombinaci s pohonem všech kol, který si zákazník může zvolit  (ovšem výhradně souběžně s hybridním pohonným systémem, neboť zadní kola roztáčí elektromotor), tak auto projede také méně náročným terénem. Řidiči může pomoci také elektronika, která může po zvolení příslušného režimu vylepšovat chování také na sněhu nebo na nezpevněném povrchu. Z Yarise Cross se tak může stát stoprocentní předokolka nebo se může až 60 procent dostupného točivého momentu pohonné soustav přenést na zadní kola. Jízdní vlastnosti vozu se systémem pohonu všech kol dále vylepšuje pouze do této verze montovaná víceprvková zadní náprava.

Přestože délka Yarise Cross činí jen 418 centimetrů, podle mého soudu může posloužit také jako jediný vůz pro menší rodinu. I dozadu se totiž posadí solidně urostlí dospělí. Podle metody "sedím sám za sebou" jsem se svojí výškou 186 centimetrů měl vzadu před koleny rezervu ještě dvou centimetrů. Stejně tolik volného prostoru pak zbývalo nad temenem hlavy.

Objem zavazadlového prostoru činí solidních 397 litrů, i když ve zmíněné "čtyřkolce" je to jen 320 litrů. Ve vyšší výbavě je navíc k dispozici zadní opěradlo sklopitelné v poměru 40:20:40, což umožňuje kufr postupně zvětšovat.

Všechny funkce v Česku dostupné nebudou

Yaris Cross je první Toyotou, do které se může montovat nový infotainment Smart Connect, který využívá devítipalcovou dotykovou obrazovku. Po její straně ovšem zůstala fyzická tlačítka pro úpravu hlasitosti a návrat do hlavního menu.

Tento systém obsahuje datovou SIM kartu, kterou zákazník může zdarma využívat čtyři roky. Díky ní do vozu neustále proudí informace o dopravní situaci, místech měření rychlosti a v jiných zemích než je Česká republika, lze také jeho prostřednictvím získat informace o obsazenosti parkovacích míst v cílové destinaci nebo také zaplatit za tankování přímo ve voze.

Speciální mobilní aplikace pak u vozů vybavených tímto systémem dovoluje na dálku také ovládat klimatizaci, zámky vozu a varovaná světla.

Yaris Cross je vybaven systémem bezpečnostních asistentů, který se označuje jako Safety Sense 2.5. Využívá informace z radaru a kamery a umí poskytnout služby adaptivního tempomatu v plném rozsahu rychlosti, tedy až do zastavení a opětovného rozjezdu, dále umí číst dopravní značky i přepínat dálková světla a udržovat auto v daném jízdním pruhu. Kromě toho varuje a brzdí před vozidly a objekty v tempu mezi 10 a 180 kilometry v hodině, rozpoznává chodce ve dne i v noci v rychlostech 10-80 kilometrů a rozpoznává cyklisty ve dne do 80 kilometrů v hodině.

Zájemce o Yaris Cross si bude moci zvolit buď klasickou zážehovou pohonnou jednotkou nebo hybridní systém. Benzinová patnáctistovka poskytne výkon 125 koňských sil. Může být spojena buď s manuální nebo automatickou bezestupňovou převodovkou.

Hybrid s výkonem 116 koní může mít poháněna buď pouze přední kola nebo všechna čtyři. Ten je pochopitelně spojený vždy s převodovkou CVT.

Přestože se auto začne vyrábět teprve za měsíc a první kusy dorazí do ČR v polovině září, ceny již jsou známé. Nejlevnější provedení vyjde na 435 000 Kč. V sériové výbavě již je manuální klimatizace, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a výše popisovaný systém Safety Sense.