V první řadě je nutno poznamenat, že designovou revoluci Audi s novou A8 nehledá, nicméně ta by ani nebyla žádoucí. Novinka je prostě minimalistickou, střídmě tvarovanou, přesto však impozantní limuzínou. Profil opticky snižuje výrazná linie, táhnoucí se od předních světel až k decentní odtrhové hraně kufru a prakticky jediným designovým „odvazem“ je zde dvojice zadních světlometů, spojená svítící LED linií.

Interiér minimalistický a elegantní

Cestou minimalismu se Audi vydalo i uvnitř vozu, kam usedám jako jeden z prvních. Palubní deska má jednoduché tvary, a dokud se nezapne systém klimatizace, nejsou elegantní linie narušeny ani obligátními výdechy topení. Ty se totiž ukrývají pod interiérovými dekory a vyjedou teprve tehdy, když jsou potřeba.

Široký středový tunel na sobě hostí jen naprosté minimum fyzických ovládacích prvků a nejinak je tomu ve zbytku interiéru. Dotykové jsou třeba dva pod sebou umístěné displeje, z nichž ten vrchní zastává funkce infotainmentu a navigace, ten spodní potom sdružuje klimatizaci, funkce sedadel a další komfortní prvky. Pouhými doteky se dále ovládají i světla nebo intenzita výdechů klimatizace. V rámci „minimalizace“ interiéru odsud zmizela vážně velká spousta klasických ovladačů.

Co se zpracování týče, zde není prakticky nic, co by se dalo vytknout. Všechny povrchy jsou obaleny do jemné kůže nebo dalších prémiových materiálů a zmiňované dekory palubní desky a dveří byly v předváděném předprodukčním voze zhotoveny z ušlechtilého dřeva. Neotřelou novinkou je potom i použití elektricky ovládaných zámků dveří. Stačí jen lehce zatáhnout za decentní kovovou kliku, aby se dveře s jemným cvaknutím otevřely. Zavření probíhá samozřejmě s pomocí automatického dovření.

Velkorysá i v krátké verzi

Neméně zásadním prvkem limuzíny je pochopitelně zadní část interiéru. I v „krátké“ verzi, která však stejně měří úctyhodných 5172 mm na délku, jsem se se svými 184 centimetry dozadu posadil v naprostém pohodlí. Pomocí elektrického nastavení ve sklopné loketce si lze zadní sedačku napolohovat podle potřeb a hned vedle ovládání sedadel se zde nachází i vyjímatelný tablet ovládající některé funkce vozu.

V oblasti prostoru rozhodně neurazí ani zavazadelník. Díky dostatečně dlouhému víku kufru je sem vcelku jednoduchý přístup a 505 litrů vystačí i na slušnou dovolenkovou výbavu.

Záplava technologií

Letmé ohledání tedy zanechalo velmi dobré dojmy, nicméně je mi jasné, že úplně nejdůležitější jsou ty prvky, které na první pohled nejsou vidět. Jak bylo řečeno již vícekrát, A8 je doslova nabitá technologiemi a to jak v oblasti pokročilé konstrukce, tak i v oblasti jízdních asistentů nebo vymakaného podvozku.

Jedná se třeba o vůbec první model dosahující třetí úrovně autonomního řízení. Díky záplavě senzorů a čidel zvenku i zevnitř umí A8 v koloně na dálnici sama řídit tak, aby řidič už nemusel věnovat pozornost dění na silnici, ale mohl se zabývat čímkoliv jiným. Samozřejmě nechybí ani plně automatizovaný parkovací asistent a různé systémy varování. Celkem je asistenčních systémů 41. Na cestu si vůz svítí HD Matrix LED světlomety s funkcemi dynamického svícení, „vykrývání“ okolních aut při dálkových světlech nebo nasvětlování chodců.

Zásadní je dále i podvozek. V základních provedeních dostane A8 vzduchové odpružení, ovšem za příplatek lze dostat plně aktivní podvozek Audi AI s dynamickám ovládáním zavěšení každého kola díky elektrické síti s napětím 48 voltů.

Vůz tak reaguje na předem naskenované nerovnosti na silnici, které prý elegantně žehlí, ale zároveň umí vyvažovat náklony ve všech osách, takže je teoreticky schopný jet bez sebemenšího náklonu karoserie v zatáčkách. To ale budeme moci potvrdit, až se s autem také svezeme.

Pozoruhodná je i funkce ochrany proti bočnímu nárazu, kdy při zaznamenání blížícího se vozidla zvedne A8 exponovanou stranu během půl sekundy o 80 mm, aby minimalizovala následky na zdraví posádky.

Od šesti do dvanácti válců

Až se začne A8 v listopadu prodávat na českém trhu, přinese dvojici základních šestiválcových agregátů o objemu tří litrů. Motor 3.0 TDI disponuje výkonem 286 koní (210 kW), 3.0 TFSI potom výkonem 340 koní (250 kW). Postupně během roku 2018 přibudou ještě osmiválce 4.0 TDI o výkonu 435 koní (320 kW) a 4.0 TFSI s výkonem 460 koní (338 kW) nebo hybridní E-Tron se soustavou o výkonu 449 koní (330 kW) a dojezdem 50 km na elektrickou energii.

Naprostým vrcholem se dále stane dvanáctiválec W12 o objemu 6 litrů pro A8 L, jehož výkon dosáhne hodnoty 585 koní (430 kW).

Všechny motory jsou standardně spojeny s osmistupňovou automatickou převodovkou, pohonem všech kol quattro a disponují technologií startování alternátorem, která umožňuje mimo jiné i „plachtění“ s vypnutým motrem. Na přání může Audi dodat i sportovní zadní diferenciál nebo dynamické řízení všech čtyř kol.

Prakticky posledním parametrem, který zůstává neznámý, je cena na českém trhu. Ani ta na sebe ale nenechá dlouho čekat a kompletní ceník bude odhalen již na začátku září.