Porsche jako jedna z prvních prémiových značek poznala, že SUV budou tím typem aut, které jim zajistí podstatné navýšení objemu prodejů. Po modelu Cayenne proto uvedla na trh jeho menšího sourozence. Porsche Macan mělo premiéru v roce 2014 a nyní přišel čas na jeho modernizaci.

Jelikož je to vůz nadmíru úspěšný (ročně se prodává skoro sto tisíc exemplářů), zodpovědní lidé si určitě nechtěli vzít na svědomí žádnou razantní proměnu vzhledu tohoto vozu. A tak se příď měnila jen minimálně. Pokud chce člověk rozpoznat nové provedení od toho původního, musí se zadívat na zadní část Macanu. Tam se totiž obnevil horizontálně vedený světelný pás spojující oba zadní světlomety, stejně jako je tomu u dalších "čerstvých" Porsche. Macan S má oproti "standardnímu" provedení design předního nárazníku vlastně jednodušší. Rozhodně je v něm méně otvorů.

Porsche Macan S

V současné době vývoj ve světě automobilů nejvíce zasahuje infotainment a asistenční systémy. Nově se do kabiny Macanu dostává obří centrální dotykový displej multimediálního systému, který má úhlopříčku 11 palců. To znamená, že otvory pro přívod vzduchu do kabiny už nemohly zůstat po stranách obrazovky, ale musely se přemístit pod její spodní okraj.

Každopádně se to nijak neprojevilo na dojmu kvality interiéru. Ta je doslova příkladná. Současně si však vůz i v kabině zachovává typické znaky značky Porsche, tedy například otvor pro vložení startovacího kličku nalevo od volantu či množství tlačítek pro ovládání různých funkcí na středovém panelu.

Během mezinárodní prezentace jsem měl možnost jezdit převážně se silnější verzí tohoto modelu, která za název modelu tradičně přidává písmeno S. Ta má pod kapotou nový šestiválcový motor, u něhož se poměr výkon na litr objemu zvýšil z dosavadních 113 na 118 koňských sil. Turbodmychadlo je uloženo mezi oběma řadami válců, což zkracuje dráhy, po kterých k němu proudí výfukové plyny. I když se celkový zdvihový objem šestiválce se snížil na tři litry, řidič má k dispozici větší potenciál – až 354 koní.

Skvěle sladěná pohonná jednotka s podvozkem

Motor v každém z režimů (mohl jsem si je volit na ovladači přímo integrovaném do příplatkového volantu), působí velmi živě. Prakticky žádná prodleva zaviněná turbem, skvělá spolupráce s převodovkou i se systémem pohonu všech kol. S paketem Sport Chrono, což byl případ našeho auta, je zrychlení z nuly na sto dílem pouhých 5,1 sekundy. S předjížděním tedy fakt nebudete mít problém.

Na těch nejzajímavějších silnicích jsme se bohužel pohybovali velmi často ve společnosti cyklistů, takže bylo možné potenciál plně využít jen na pár kouscích přehledných úseků. I tak mě auto dokázalo nadchnout, přestože se za příznivce vozů s karosériemi SUV rozhodně nepokládám.

I když Macan rozhodně není žádným drobečkem (na délku měří skoro 470 centimetrů a na výšku 162), ani na uzoučkých zakroucených silnicích nepůsobil z postu řidiče nijak nepatřičně. Dokonce jsem si, díky solidní vzdálenosti pedálů od hrany sedadla a příplatkovému menšímu volantu) připadal skoro jako v klasických sportovních modelech stuttgartské značky.

Líbilo se mi i naladění podvozku, na kterém i kvůli odlehčení přibyly hliníkové komponenty. I při rychlejších průjezdcech zatáčky se auto chovalo přísně neutrálně. Příjemné je i tlumení nerovností. Macan se s nimi vypořádá krátkým rychlým zhoupnutím, bez jakéhokoli zvukového doprovodu nebo odskočení.

Rozhodně špičkové jsou brzdy. Necítil jsem žádné vadnutí ani v terénu, kde se často střídaly zatáčky s dlouhými rovinkami za stoupáním ihned následoval prudký sjezd. Porsche si na nich dalo velmi záležet. Například samotný pedál je nyní vyroben z kompozitu vyztuženého vlákny. Díky tomu je o 300 gramů lehčí než dosavadní díl z oceli. Pohyb brzdového pedálu se přenáší na hlavní brzdový válec prostřednictvím zkráceného ramene páky. Brzdy tak reagují na požadavek řidiče rychleji a precizněji.

Určitě jde o jedno z nejvíce "řidičských" SUV. Skoro si až neumím přestavit, o kolik se ještě podaří vyladit další potentnější verze, které se opět dostaví. Konkrétně mám na mysli Macan Turbo a GTS.