Jen o patnáct tisíc korun dražší, než stojí u tuzemských dealerů stejný model vybavený výhradně spalovacím motorem, je v současnosti nová generace městského SUV Renault Captur ve verzi LPG. Zákazník si ho tedy může pořídit od 420 000 Kč včetně DPH.

K tomuto pohonu se některé automobilky vracejí kvůli jeho schopnosti produkovat asi o 8 % emisí CO2 méně než ekvivalentní benzínový pohon. Navíc je díky němu k dispozici větší výkon a lepší reaktivita při zrychlení.

Pořízení vozu se podle představitelů Renaultu vyplatí i zákazníkům. "Půměrná spotřeba pohonu LPG je sice celkově o něco vyšší, cena paliva za kilometr jízdy je ale až o 30 % nižší než u benzínového pohonu a až o 8 % než u naftového pohonu. Navíc je cena paliva LPG zřetelně nižší (až o více než polovinu ceny za litr benzínu nebo nafty)," uvádí se v tiskové zprávě. Například v hlavním městě stojí nyní LPG na mnoha stanicích méně než 12 Kč.

Výhodou je také delší dojezd. Vůz je totiž vybaven dvěma oddělenými nádržemi - jednou na benzín, druhou na LPG. S oběma plnými nádržemi činí celkový dojezd vozidla více než 1000 km. Samotná nádrž na LPG umístěná v prostoru rezervního kola má objem 40 litrů a doplnit ji lze zhruba za dvě minuty.

Síť plniček je hustá

Na rozdíl třeba od CNG či elektřiny je v současnosti benzín dostupný na všech čerpacích stanicích a LPG v průměru na každé čtvrté v Evropě.

Z hlediska údržby není nepředstavuje pohon LPG zabudovaný do vozu v továrně pro zákazníka nic mimořádného. Servisní úkony totiž zvládají autorizované servisy v síti Renault.

Používání je pro řidiče jednoduché. Přepnutí z benzínu na LPG, a naopak lze provést dvěma způsoby: manuálně kdykoli aktivováním příslušného přepínače v kabině (zvolený režim se pak obnovuje při každém dalším nastartování) nebo automaticky, pokud se vyprázdní nádrž LPG. Příslušné měřidlo umožňuje kontrolu hladiny v nádrži LPG.

V současnosti vozy na LPG kromě Renaultu nabízí ještě značky Dacia ze stejné aliance Renault-Nisan, a pak také Fiat.

Na konkrétní modely vybavené z montážních závodů technologií LPG i s jejich cenami se můžete podívat do naší fotogalerie.

Co je vlastně LPG?

Jedná se o směs propanu a butanu. Při spalování se do ovzduší uvolňuje jednak méně CO2, ale také oxidu uhelnatého, uhlovodíků a oxidů dusíku než u benzinového motoru.