GT, Bullit, Mach 1, Shelby 350, Shelby 500. Taková je hiearchie verzí modelu Ford Mustang podle výkonu. Ne všechny jsou však vždy k mání a ještě méně se jich oficiálně dováží do Evropy.

V současnosti zůstává v nabídce evropských zastoupení značky s modrým oválem Mustang GT s karosériemi kupé i kabriolet a nyní k nim přibývá Mach 1. Prodej nedávno nabízeného Bullitu již skončil.

Ford Mustang Mach 1 v klidu i za jízdy si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Verze Mach 1se v celé více než padesát let trvající historii modelu s divokým koněm na přídi nabízela dosud pouze ve dvou případech. Poprvé na přelomu šedesátých a sedmdesátých let a podruhé v letech 2003 a 2004.

Nyní je tu tedy třetí Mach 1. Rozpoznat ho od běžného Mustangu GT ho nebude věru těžké. Model má totiž upravený přední nárazník i masku chladiče. V ní je umístěna matně šedivá silueta divokého koně a rovněž dvě prohlubně evokující pár přídavných světlometů, které měla právě první generace Mach 1.

Právě toto označení se nachází na řadě míst karosérie - na bocích, na zádi a je vidět také v černo-šedivém pruhu na kapotě. Uvnitř pak dokonce naleznete příslušný štítek s výrobním číslem karosérie.

Zájemce o tento vůz však budou nepochybně více zajímat technické a výkonové parametry tohoto vozu. Výkon vidlicového osmiválcového pětilitrového agregátu byl naladěn na 460 koňských sil. Navýšení se dosáhlo montáží otevřeného sportovního vzduchového filtru, zvětšením průměru škrticích klapek. Dalšími technickými změnami jsou upravené převodovky ze Shelby GT 350 (k mání je jak šestistupňová manuální tak desetistupňová automatická), přídání chladiče motorového oleje, přepracované řízení a dále nasazení difuzoru (opět ze Shelby), či přidání "lízátka" na spodní okraj předního nárazníku pro zvýšení přítlaku na přední nápravě.

Zvuk nadchne

Ke zlepšení jízdních vlastností dále napomáhají speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin nebo adaptivní tlumiče s unikátní charakteristickou. V důsledku toho všeho je podle představitelů značky současný Mach 1 prvním Mustangem, který se nemusíte bát vzít na závodní okruh.

A to jsme skutečně udělali. Tuzemské zastoupení Fordu si od německých kolegů zapůjčilo pro ježdění na okruhu v Sosnové u České Lípy celkem čtyři exempláře, z nichž tři byly vybaveny manuální a jeden automatickou převodovkou.

Nejprve jsem zkoušel variantu s automatem. Není rozhodně špatný, řadí poměrně rychle, ale mnohem lepší řidičský pocit jsem měl z manuální verze. A to přesto, že k přeřazení z jednoho rychlostního stupně musíte vyvinout poměrně značnou sílu. Vzhledem k technickému charakteru okruhu v Sosnové jsem ale vlastně jen přeřazoval z dvojky na trojku a naopak.

Pro náležitý pocit z jízdy na okruhu jsem si pochopitelně zapnul speciální "track" režim, který náležitě popustí uzdu jinak přísně nastavené elektronické stabilizaci. Tu jde v případě zájmu o neotřelé zážitky vypnout zcela. 

I ve zmíněném okruhovém režimu si ale můžete užít rozevlátou záď. Jen počítejte s tím, že kolega, který zvolí "čistou" stopu a bude na výjezdu ze zatáček pečlivě dávkovat plyn, docílí lepšího času. Aby měl řidič k dispozici nejvyšší dostupný točivý moment, je třeba udržovat otáčky motoru v rozmezí 4500 - 7500. Nejvyšší výkon agregátu je k dispozici v 7 250 otáčkách. To pak doslova hřmí. I zvuk při volnoběhu však motoristickým uším zní velmi libě.

Základní cena vozu s manuální převodovkou, který již má prakticky úplnou výbavu včetně vyhřívaných a odvětrávaných sedadček či audiosystému B&O, dosahuje na úroveň 1 649 900 Kč, automat je o 70 000 Kč dražší.

Vůz samozřejmě v příštích měsících podrobíme také klasickému týdennímu testu.