I když je už nová Škoda Scala v cenících mladoboleslavské automobilky, její předchůdce Rapid je stále v prodeji. Otázkou tedy je, zda se vyplatí investovat do nového vozu, nebo je naopak právě teď ideální chvíle k tomu, pořídit si za výhodnou cenu odcházející auto. Prozkoumali jsme nabídku.

Rapid už má ceník poměrně zjednodušený. Prodává se jen s benzinovými motory 1.0 TSI o výkonech 70 a 81 kW. Ale je možnost si pořídit i verzi s automatem, která pro tento základní motor u Scaly chybí. Novinka naopak nabízí základní pohonnou jednotku s ještě vyšší výkonem. Konkrétně motor 1.0 TSI dosahuje síly 85 kW. Na stovku s ním ale Scala zrychlí za 9,8 sekundy, což je jen o desetinu méně než Rapid. Kombinovaná spotřeba rovných 5 litrů benzinu na 100 km je zase o deci horší než u Rapidu. Obě auta tedy můžeme srovnat.

U Scaly Škoda rozjela novou strategii, kdy bude jako základ nabízet vybavenější model. Scala tak začíná na ceně 394 900 korun, ale rovnou s výbavou Ambition. Rapid stojí jen 299 900 Kč s mnohem chudší verzí Active. Když si jej pořídíte také v Ambitionu, vyjde pak na 327 900 korun. Je tedy o stále o 67 000 korun levnější.

Přitom rozdíl v obou výbavách je i mezi modely. Rapid má například už hliníková kola, i když jen 15“. Scala ve výbavě Ambition nabízí 16“ ocelové disky. Scala má zase už tempomat, který najdeme u Rapidu až ve vyšší výbavě Style, nebo si za něj musíme připlatit nemalých 12 tisíc korun. Asistent rozjezdu do kopce stojí 2000 Kč, u Scaly je v ceně.

Scala sází obecně na pakety. Podle názvů Interiér, Exteriér, Navi, Media nebo Komfort se dá odhadovat, co vše vylepšují. Platí se za ně od 10 do 40 tisíc korun. Rapid má také několik paketů, jsou ale levnější a nenabízejí tolik výbavy.

A jak jsou na tom příplatky jednotlivě? Třeba kola z lehké slitiny 16“ stojí u Scaly 16 100 korun, u Rapidu 12 tisíc. Zábavní systém s navigací Amundsen stojí u Rapidu 17 900 korun, u Scaly se za něj připlácí 29 600 korun, má ale obrazovku 9,2“ oproti 6,5“. Zadní parkovací kamera pak stojí u Rapidu 7000 Kč, což je stejně jako u Scaly.

Podle základní ceny i příplatků je zřejmé, že Škoda Rapid je nyní cenově lákavější volbou než Škoda Scala. Na druhou stranu Scala je novinka, která přináší celou řadu zajímavé výbayv, jenž Rapidu chybí. Jde například o adaptivní tempomat, nastavitelné tlumiče nebo asistent pro změnu jízdního pruhu. Navíc jezdí lépe, jak jsme zjistili v testu. Pokud vám jde tedy čistě o náklady, sáhněte po Rapidu. Jinak je Scala i za větší peníze lepší volbou.