Mladoboleslavská automobilka rozšířila nabídku motorů pro svůj hatchback Škoda Scala. Do prodeje zamířila pohonná jednotka 1.0 TSI s výkonem naladěným na 70 kW. Benzinový tříválec je dostupný pouze v první výbavě Ambition a to za 369 900 korun. Původně Scala stála 394 900 korun, protože základ tvořil třiválec o výkonu 85 kW. Základní cena tedy klesla o 25 tisíc korun.

Škoda rozšířila i výběr motorizací u dalších pohonných jednotek. Vyšší verze o výkonu 85 kW k sobě nově dostala automatickou převodovkou DSG. Tato varianta je dostupná za 434 900 korun. Třetí novinkou je kombinace čtyřválcového benzinového motoru 1.5 TSI s výkonem 110 kW se šestistupňovou manuální převodovkou. Vyjde na 429 900 korun.

Základní výbava Škody Scala je poměrně bohatá. Verze Ambition obsahuje mimo jiné klimatizaci, tempomat, LED přední světlomety s denním svícením a LED zadní svítilny, mlhové světlomety, 16″ ocelová kola Tecton, palubní počítač MaxiDOT, infotainment Swing s 6,5″ barevným dotykovým displejem a bluetooth nebo elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním. Dále je standardně dodávaný světelný asistent s funkcí automatického zapínání potkávacích světel, asistent rozjezdu do kopce, asistent hlídání jízdního pruhu (tzv. Lane Assist), systém sledování prostoru před vozem (tzv. Front Assist) s funkcí nouzového brzdění a detekcí chodců.

Pokud porovnáme základní provedení s konkurenty, objevíme na českém trhu celkem deset hatchbacků (kromě Scaly), které se se svou základní cenou vejdou do 400 tisíc korun. Levnější než Scala je její předchůdce Škoda Rapid, který se ještě doprodává za baťovských 299 900 korun. Méně zaplatíte i za Fiat Tipo Hatchback, Hyundai i30, Renault Mégane a Kiu Ceed. Dražší je pak třeba Citroën C4 Cactus, Peugeot 308 nebo Ford Focus. Všech deset vozů „v okolí“ Scaly najdete v přiložené fotogalerii včetně cen.

Podívali jsme se na cenově nejbližší konkurenty. Základní Scalu jsme postavili proti Fiatu Tipo Hatchback s motorem 1.4 v provedení Lounge za 368 900 korun, Peugeotu 308 s motorem 1.2 PureTech o výkonu 81 kW ve verzi Active za 375 tisíc korun a Renaultu Mégane s motorem 1.3 TCe o síle 75 kW ve variantě Zen za 365 900 Kč.

Motoricky je nejvýkonnější Peugeot, který má o 9 kW víc než Scala s Fiatem Tipo. U Fiatu očekávejte také horší dynamiku, pohání ho totiž atmosférický, nikoliv přeplňovaný motor jako u Scaly. Tipu trvá stovka dlouhých 12,4 sekundy a má i horší spotřebu – 6,5 litru benzinu na 100 km. Takový Peugeot 308 deklaruje 4,6 litru.

Škoda mezi konkurenty boduje vyšší výbavou. Automatické udržování jízdního pruhu nebo Front Assist nemá ani jeden z nich. Automatické světlomety má kromě Scaly ještě Peugeot, ale s full-LED světly je české auto opět samo. To LED pro denní svícení mají všichni. Scala naopak nepotěší jen manuální klimatizací, automatickou má překvapivě Fiat a Peugeot, u nějž je jako u jediného dvouzónová. Palubní počítač a tempomat už najdeme u všech konkurentů, ale například litá kola jen u Fiatu a Peugeotu.

A jak jsou na tom příplatky? Za parkovací kameru se u Škody platí 7000 korun, u Fiatu 5500 Kč a u Peugeotu nemalých 19 tisíc. Navigace stojí 29 600 korun, u Peugeotu 20 tisíc a v Renaultu 19 tisíc. Řadu prvků lze ale vyřešit i pomocí paketů, což je u konkurentů podobné. Škoda tak nabízí například paket exteriér za 16 tisíc korun, kterým spraví chybějící kola z lehké slitiny a ještě přidá zatmavená okna nebo parkovací senzory.