Jeep Wrangler je jedním z mála terénních vozů, který nevyměkl. Zachovává si charakter terénního vozu, který doplňuje moderní technologií. A věřte, že je to mix navýsost příjemný.

Wrangler generace JL je i nadále zkonstruován na robustním žebřinovém rámu, což v terénu okamžitě pocítíte. Je daleko robustnější, než předchozí generace. Designově vychází z minulosti a na dálku byste možná novou generaci od té předcházející ani nerozeznali. Při bližším ohledání oko pozorovatele zaujmou především přední kruhové LED světlomety Magneti Marelli, které zasahují do krajních štěrbin a odkazují na legendární provedení CJ. Přední maska se sedmi vertikálními otvory je tradičním poznávacím znamením všech jeepů a v případě nového Wrangleru funguje skvěle. Podobným způsobem při pohledu zezadu strhávají pozornost tradičně pojaté, hranaté koncové svítilny. Ty jsou také LED.

TROJICE PROVEDENÍ A DVA ROZVORY

Nový Wrangler je nabízen ve třech úrovních výbavy Sport, Sahara a Rubicon, které lze kombinovat s dvou či čtyřdveřovou karoserií. Novinkou je paket Overland, určený výhradně pro provedení Sahara, jemuž dodává ještě luxusnější charakter. První dvě provedení jsou určena pro zákazníky, kteří preferují spíše město, Rubicon pak tradičně na vyznavače extrémního offroadingu.

Od toho se také odvíjí použitý pohon všech kol, na kterém si Jeep dal opět mimořádně záležet. Základem je Command-Trac pro verze Sport a Sahara, nadstavbou pak Rock-Track, standardně dodávaný pro variantu Rubicon. Obě pohonná ústrojí obsahují novou dvoustupňovou redukční převodovku Selec-Trac.

Ke standardně poháněným zadním kolům lze až do rychlosti 72 km/h přiřadit přední, což zvyšuje komfort obsluhy a současně také jízdy. Chod páky systému všech kol je plynulý, jen řazení redukce z neutrálu a nulové rychlosti vyžaduje silnější ruku. Přestože je Wrangler standardně zadokolkou, příliš srandy s rozevlátou zádí si neužijete. Ne že by to nešlo, ale pomalejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu a pomalé řízení tento druh zábavy nepodporují. Zkoušeli jsme u Rubicomu uzamknout zadek, což by byla jiná. To ale systém pohonu všech kol ze zřejmých důvodů nedovoluje.

REDUKCE PRO VŠECHNY, ALE S JINÝM PŘEVODEM

Ten nabízí tři stupně – 4H AUTO, 4H Part Time a 4L. Režim AUTO samočinně rozhoduje o množství točivého momentu, Part Time je v podstatě uzávěra středového diferenciálu a 4L redukce s převodovým poměrem 2,72:1 (pro Sport a Saharu). Silničně zaměřené verze lez volitelně dovybavit zadním diferenciálem Trac-Lok se zvýšenou svorností.

Extrémnější Rubicon s pohonem všech kol Rock-Trac je vybaven redukční převodovkou s převodovým poměrem 4,0:1, přední a zadní robustní nápravou Dana 44 nové generace a elektricky ovládanými uzávěrkami předního i zadního diferenciálu. Jeho schopnosti skvělým způsobem pozvedly M/T pneumatiky, se kterými auto po rakouských kopcích šplhalo jako kamzík.

ODPOJITELNÝ STABILIZÁTOR PRO RUBICON

Tedy ne že by Sahara na silničních pneumatikách byla jakkoliv špatná, ovšem verze Rubicon s elektronicky odpojitelným stabilizátorem, který umožňuje lepší křížení náprav a terénním hardwarem byla prostě fenomenální. Obzvláště s krátkým rozvorem. A přestože je nový Wrangler vybaven systémem sjíždění z kopce, se zařazenou redukcí ho v podstatě nepotřebujete. I ty nejprudší Wrangler sjíždí s uklidňující jistotou, dokonce i na dvojku.

Na silnici je Wrangler pochopitelně lehce těžkopádný. Varianty s plátěnou střechou vykazují větší aerodynamický hluk, terénní pneumatiky Rubiconu zase valivý. Do zatáček je nutno najíždět obezřetně, ovšem i když to s nájezdovou rychlostí přeženete, elektronická stabilizace se postará o korekci. Zaslechnete jen lehké kvíknutí pneumatik. Řízení je krásně pomalé, ale na silnici může někoho, kdo není zvyklý na terénnní převod, překvapit.

ZATÍM JEN NAFTA

K vyzkoušení byl na prezentaci pouze vznětový čtyřválec 2,2 litru s výkonem 147 kW (200 k) při 3500/min a točivým momentem 450 Nm při 2000/min. Dynamicky je naprosto dostačující, přestože standardně nabízená 8stupňová automatická převodovka řadí velmi rozvážně a na sportovní jízdu se nehodí. Stejně jako Wrangler jako celek. Pro evropský trh bude v nabídce také zážehový dvoulitr s výkonem 200 kW (272 k) při 5250/min a s točivým momentem 400 Nm při 3000/min. Některé světové trhy se můžou těšit na Pentastar 3,6 V6.

Přestože jízda se z důvodu konstrukce Wrangleru nedá vylepšit, komfort posádky uvnitř vozu ano. A zde Wrangler oproti předchozí generaci exceluje. Jak ergonomií, tak zpracováním i použitými materiály. Pravda, některé jsou na pohled spíše průměrné, ale na omak jde o jinou třídu. Jeep si také vyhrál s praktičností. Třídveřová varianta nabízí minimální zavzadelník, ale například nabízí přihrádku, kam lze schovat všechny šrouby ze dveří, aby se někam nezatoulaly.

HISTORICKÉ ODKAZY NA WILLIS

Jeep si také vyhrál s různými historickými odkazy na válečný Willis. Jejich hledání je docela zábava a například zmíněný válečný jeep je na autě vyobrazen více než desetkrát. Našli jsme pouze čtyři malé teréňáky na kolech, čelním sklopném skle, řadící páce a madle spolujezdce. Na dotaz, kde jsou další, nám organizátoři odpověděli, že máme lépe hledat…

Nový Wrangler je ve všech ohledech lepší, než ten předchozí. Kvalita se posunula o několik úrovní výš a použitá technologie si nezadá s ryze silničními modely. Sahara je natolik dobrá, že běžný uživatel bude mít co dělat, aby její schopnosti v terénu využil, Rubiconu snad chybí jen zvýšené sání, protože 760mm  brodivost je sice nadprůměrná, ale ne vždy dostatečná. Jinak je Rubicon špičkovým terénním vozem, jehož ocení pouze ten, kdo má offroading v krvi.