Zvětšení o třináct milimetrů v podélném směru, shodné hodnoty zrychlení z nuly na sto kilometrů (6,6 sekundy v případě liftbacku) nebo vylepšení součinitele aerodynamického odporu na cx 0,25. K tomu samozřejmě, stejně jako u běžných verzí octavie, nárůst objemu zavazadlového prostoru a zbrusu nový interiér. Bohužel také vyšší cena.

To všechno platí o Octavii RS čtvrté generace v porovnání s její předchůdkyní RS 245 ve verzi po faceliftu v roce 2017. Podívat se na ni můžete do naší fotogalerie.

Největší vylepšení výkonových parametrů nastalo u dieselové varianty. Tu opět pohání přeplňovaný čtyřválec s objemem válců dva litry. Ovšem výkon narostl až na 147 kW (200 koní) a točivý moment má hodnotu 400 Nm. U minulé generace to bylo o dvacet koní a dvacet newtonmetrů méně.

Díky tomu narostl maximální rychlost dieselového hatchbacku s pohonem předních kol na 249 a na 243 s automatem a pohonem všech kol. Kombíky jsou o 4, respektive 5 kilometrů v hodině pomalejší. Minulá generace dieselové Octavie RS byla schopna vyvinout nejvýše tempo 232 kilometrů v hodině a rozjezd na stovku jí trval přinejmenším 7,6 sekundy. Nyní to zvládne (díky pohonu všech kol a automatu) už za velmi solidních 6,8 sekundy.

Dieselové "ereso" už nepůjde koupit s manuální převodovkou. Šestistupňové přímo řazené ústrojí zůstává vyhrazené pro zážehový agregát. 

Ten, podle tiskové zprávy automobilky, má stejný výkon 245 koňských sil i točivý moment 370 Nm. Přesto se nemá jednat o naprosto shodnou techniku. Mezi nejvýznamnější vylepšení patří zvýšení vstřikovacího tlaku paliva na 350 barů, nový tvar dna pístů a nové těsnění u klikové hřídele. To snižuje tření a tudíž i spotřebu. Upraveno bylo rovněž výfukové potrubí a systém zapalování.

Dieselový agregát má sice shodný základ jako ostatní motory 2,0 TDI, avšak má hliníkový blok a také písty vyrobili z tohoto kovu. Jiné jsou ojnice a zvětšeny byly ojniční čepy. Turbodmychadlo chladí kapalina.

O další airbag více…

Stejně jako dříve je součástí standardní výbavy sportovní podvozek a k dispozici je na přání snížení o patnáct milimetrů či adaptivní podvozek DCC. O zpomalování nejvýkonnější verze se starají sedmnáctipalcové brzdy vpředu a patnáctipalcové na zadních kolech.

Už v základní výbavě má nová octavia RS progresivní řízení, kde je mezi krajními polohami pouze 2,13 otáčky (standardní octavie mají 2,70).

Ve výbavě je samozřejmě mnoho nové elektroniky. Antikolizní asistent pomáhá aktivními zásahy do řízení zvládnout vyhýbací manévr při hrozící strážce, dále řidič bude moci využívat automaticky generovaná upozornění na dopravní situaci v místě, kde se pohybuje, či varování před vozidly v mrtvém úhlu, které jsou až sedmdesát metrů za ním. Mezi nový bezpečnostní prvek patří také středový airbag oddělující od sebe při bočním nárazu řidiče a jeho předního spolujezdce.

Octavia RS se standardně dodává s černě lakovanými osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny. Brzdové třmeny jsou lakované červeně. Na přání jsou k dispozici devatenátipalcová kola.

Zákazníci budou moci vybírat z celkem deseti odstínů barev karosérie. Je mezi nimi i "zelená Mamba". 

V tradičně černě laděném interiéu jsou červené švy, loga RS, sportovní volant a hliníkové pedály. Místo látkou potažených sedadel lze objednat ty s kombinací kůže a alcantary.

Cena nové Octavie RS liftback začíná na úrovni 889 900 Kč. Dieselová verze (s automatem) je jen o deset tisíc Kč dražší. Příplatek za karosérii kombi je standardních 40 000 Kč.

Již několik měsíců Škoda také nabízí "papírově" stejně výkonnou Octavii RS iV, přestože ji kromě elektromotoru pohání pouze přeplňovaná čtrnáctistovka. U dealerů ji lze koupit po zaplacení minimálně 939 900 Kč.