Škoda Superb iV, tedy plug-in hybridní varianta vlajkové lodi největší tuzemské automobilky, má ve svém výrobním závodě v Kvasinách zvláštní péči. Hotové exempláře například absolvují v areálu továrny zdejší zkušební dráhu dvakrát,  zatímco všechny ostatní vozy pouze jednou. Zatím také všechny míří i na padesátikoletrový okruh po okolí továrny, kde se zkouší různé provozní režimy. 

O tom, jaké jsou hlavní odlišnosti tohoto vozu od běžných verzí Superbu, se více dozvíte při prohlížení naší komentované fotogalerie.

I když se řízení a ovládání běžných funkcí Superbu iV v zásadě neliší od verzí se spalovacím motorem a automatickou převodovkou, nějaké odlišnosti tu přece jen jsou. Jednak, v případě že je akumulátor dostatečně nabitý a baterie má vyšší teplotu než -10 stupňů Celsia, lze tlačítkem na středovém tunelu přimět auto k čistě elektrickému režimy jízdy, jednak je mírně odlišný způsob otevírání palivové nádrže.

Zatímco u superbů jezdících na benzín či naftu stačí po zastavení ťuknout na plechový kryt u tankovacího otvoru, zde je nutno nejprve stlačit další tlačítko u voliče jízdních režimů. "Je to z důvodu bezpečnosti. Po zmáčknutí tlačítka se odvětrají benzinové výpary a po několika sekundách se kryt samočinně otevře," vysvětlili mi odborníci ze Škody-Auto.

Novinkou je také speciální tlačítko pro odjištění nádrže

Speciálních dílů, které můžou do být Superbu iV zamontovány, je přesně 620. "V první řadě jde samozřejmě o trakční baterii, která má hmotnost 140 kilogramů a vyrábí se v závodě v Mladé Boleslavi, dále třeba o palivovou soustavu," vysvětlil Miloš Pekárek z Pilotní haly v Kvasinách.

Teplotu hlídají termokamery

Právě kvůli baterii a dalším komponentům, které zvyšují hmotnost, se musely udělat úpravy na odpružení vozu, změna umístění nádrže si zase vyžádala předělávku palivové soustavy. Zatímco v běžných vozech je nádrž pod zadními sedačkami, zde se na toto místo dostala trakční baterie a zásobník benzinu musel putovat pod dno zavazadlového prostoru.

Ten je vinou tohoto řešení v Superb iV mělčí a pod jeho dno už se nevejde rezervní kolo. Všechny tyto změny se projevily už na samém začátku výrobního procesu, tedy ve svařovně. Na řadě míst podvozku i karosérie přibyly dodatečné výztuhy, o několik procent vzrostl také počet svárů. Pro zajímavost - na podvozku je jich více než tři tisíce a na karosérii téměř šest tisíc.

Příprava výroby plug-in hybridního vozu v Kvasinách si vyžádala i řadu úprav výrobních prostor a investici v řádu 300 miliónů korun. Jinak se ale vůz vyrábí na stejné výrobní linky jako klasické Superby, a také vůz Kodiaq. Jen je do montážní linky přidáno pracoviště pro vkládání trakční baterie a na jejím úplném konci se dokonce musely přistavět další prostory. V nich speciálně vyškolení pracovníci do motorového prostoru namontovávají palubní nabíječku a jednotku s řídící elektronikou. Teprve pak je auto oživeno a schopno jízdy vlastní silou.

Jelikož je baterie řazena mezi nebezpečné materiály, musí se neustále sledovat její teplota. To mají na starosti na patřičných místech instalované termokamery. Bezpečná teplota baterie je do 45 stupňů Celsia, nad 65 stupňů je již naopak nebezpečná.

Zatím se bude vyrábět každý den pouze několik těchto vozů, ale již během prosince se dosáhne plné výrobní kapacity. Ta činí dvacet aut za každou směnu, tedy 60 denně.

Ještě před tím, než byla tento týden zahájena sériová výroby, smontovali v Kvasinách zhruba stovku vozů určených k jízdním testům i ověřování postupu výroby. Nyní se dělají automobily například pro předváděcí jízdy u dealerů. Auta vyrobená přímo pro konkrétní zákazníky doputují k prodejcům Škodovek na přelomu letošního a příštího roku.