Určitě stovky kusů nové Tesly Model Y, která po dlouhém čekání dorazila na evropský trh, se do konce roku zaregistrují do provozu v České republice. Půjde tak nepochybně o jeden z nejprodávanějších elektromobilů u nás.

Na vůz, který jsme zkoumali v areálu tuzemské Tesly v Čestlicích, se můžete podívat do komentované fotogalerie.

Právě tento vůz totiž má oslovit velkou část tuzemských zákazníků. Na rozdíl například od Tesly Model 3 má totiž velkorysý vstup do skutečně prostorného zavazadlového prostoru a sedí se v něm o poznání výše.

Zatím bude k mání jedna jediná motorizace. Tou je verze Long Range. Její baterie umožní dojezd do vzdálenosti 507 kilometrů, auto se rozjede na maximální rychlost 217 kilometrů v hodině a zrychluje z nuly na sto během rovných pěti sekund.

Pohon zajišťují dva elektromotory pohánějící kola na obou nápravách. Jejich souhrnný výkon činí 384 koňských sil. 

Tato situace se má změnit poté, co se Tesly začnou montovat v zatím rozestavěné berlínské továrně. Určitě se zákazníci dočkají verze Performance. Maximální rychlost pak vzroste na 241 kilometrů v hodině a čas potřebný na zrychlení z nuly na stovku se sníží na pouhé 3,7 sekundy. Dojezd je ovšem o pár desítek kilometrů menší.

Přestože nyní Tesly Model Y jezdí za evropskými zákazníky z Šanghaje, čekací doba na objednaný kus by prý ve většině případů neměla překročit jeden měsíc. Je to dáno poměrně velmi omezenou možností specifikace. Vlastně se volí jen barva karosérie (bílá je v ceně, ostatní za příplatek), velikost kol, černý nebo bílý interiér (ten je také za příplatek) a dvě úrovně asistentů pro částečně autonomní řízení.

Místa je dost a dost

Nižší stojí sto a vyšší dvě stě tisíc korun. V základní výbavě přijde vůz aktuálně na 1 724 490 Kč. Drtivou většinu zákaznických objednávek lze uspokojit dodáním skladového vozu.

Na nastupování do Tesly Model Y (stejně jako do Modelu 3) je třeba si zvykat. Pokud chcete použít mechanicky ovládanou dveřní kliku na straně řidiče, je ideální použít levou ruku. Palcem stlačíte rozšířenou část zapuštěné kliky a zbývajícími prsty uchopíte vyklopenou páčku kliky. Na straně spolujezdce byste totéž měli dělat pravou rukou.

Skutečným plusem v Modelu Y je prostornost. Platí to jak o kabině, tak o části pro zavazadla. Ta se sice nedá zakrýt roletkou ani platem, ale naložíte sem toho hodně. Další poměrně velká schránka je ještě pod podlahou. Tuto část lze navíc zvětšovat postupným sklápěním zadního opěradla, které je rozděleno v poměru 40:20:40.

Kabely pak lze dát do schránky pod přední kapotou. Ta se odemyká stiskem virtuálního tlačítka na obřím multimediálním displeji. Zajímavé je, že po přístupu k hraně kapoty již nemusíte zámek odjišťovat žádnou dodatečnou páčkou. Stačí ji prostě zvednout.

Na zadní sedačky se usadí dospělí všech typů postav. Autor tohoto článku se s výškou 186 centimetrů sám za sebe posadil s rezervou deseti centimetrů před koleny a osmi nad hlavou.