Už nejen hatchbacky či liftbacky se sportovní úpravou od divize N bude nabízet zákazníkům značka Hyundai. Ještě letos začne být k mání také výkonné malé SUV. Kona N navíc nabídne velmi zajímavé technické parametry.

Prohlédnout si ji, a také další nové modely Hyundai označené písmenem N, můžete v naší fotogalerii.

Pod kapotou se bude nacházet dvoulitrový zážehový přeplňovaný čtyřválec se zdvihovým objemem dva litry. Je naladěn na výkon 280 koňských sil. O tom, že to tvůrci vozu s opravdu sportovním jízdním projevem mysleli smrtelně vážně, svědčí několik zajímavých detailů. Například použití devatenáctipalcových kovaných kol z lehké slitiny nebo skutečně sportovních sedaček v interiéru. "Nejnovější model N překračuje limity běžného SUV," hodnotí ho šéf výzkumu a vývoje automobilky Hyundai Albert Biermann. Ten, jak známo, k Hyundai přešel od divize M značky BMW.

Kona N měří na délku 4215 milimetrů, je široká 1800 a vysoká 1565 milimetrů. Světlá výška je pochopitelně nižší než u rodinně zaměřeného výchozího vozu.

V interiéru se nachází volant se dvěma speciálními tlačítky N. Ty je možné využít pro aktivaci individuálně nastavených funkcí vozu.

Motor s nejvyšším točivým momentem 392 Nm je spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jednotlivé rychlostní stupně lze volit také manuálně, pomocí pádel u volantu. Přeovodovka nabízí speciální režimy pro sportovoní jízdu. N Power Shift se aktivuje při více než 90procentním otevření škrticí klapky. Funkce potlačuje pokles točivíého momentu při řazení vyšších převodových stupňů. Souběžně se aktivuje efekt "prskání do výfuku" díky dočasnému obohacení směsi při řažení.  Se zapnutým systémem Launch Control zrychlí Kona N z nuly na stovku během 5,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na hodnotě 240 km/hod.

Dále je k dispozici režim N Grin Shift, který maximalizuje výkony motory a převodovky na dobu 20 sekund. Opakované použití je možné až po uplynutí minimálně 40 sekund. A třetí funkcí je pak  N Track Sense Shift, která samočinnně upravuje řazení při dynamické jízdě na závodním okruhu. Kromě toho si lze v Koně N během jízdy vybírat z pěti odlišných jízdních režimů - Eco, Normal, Sport, N a Custom.

Jízdní vlastnosti samozřejmě zlepšuje také upravený podvozek a tužší karosérie. Ta dostala dodatečné bodové sváry. Kona N dostala elektronicky řízené tlumiče, u nichž lze volit tuhost stisknutím tlačítka. Při průjezdech zatáčkami pomůže N Corner Carving Differential, což je elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností. Dozadu pak konstruktéři umístili víceprvkovou nápravu.

A kolik stojí nové "ostré" hatchbacky?

Prakticky souběžně tuzemské zastoupení této korejské značky oznámilo také ceny zbrusu nového modelu i20 N a vozu i30 N v modernizovaném provedení.

i20N s motorem 1,6 T-GDI a výkonem 150 kW bude v Česku k dostání na 599 990 Kč. Vůz, který je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, osmnáctipalcovými koly z lehké slitiny, funkcí launch Control, sportovními sedačkami s vyhříváním a automatickou klimatizací, lze obohatit o výbavu N Premium. Za ni se platí 80 000 Kč a její součástí je mechanický samosvorný diferenckál, vyhřívaný volant a zadní sedačky, systém pro sledování mrtvého úhlu, displej s úhlopříčkou 10,25 palce a zabudovanou navigací a audiosystém Bose.

Potěšitelné je, že základní provedení vozů i30 N s karosériemi hatchback či liftback, stojí i po modernizaci stejně jako před ní. Tedy 699 990 Kč, případně 719 990 Kč.

Ovšem ten, kdo chce výkonnější provedení s (206 kW/ 280 koní) a souběžně s tím také větší kola, elektronicky řízený diferenciál, výkonnější brzdy, výztuhu v zavazadlovém prostoru a adaptivní tlumiče, musí si místo dřívějších 40 000 Kč připlatit 70 000 Kč.

Novinkou v nabídce je v současnosti také osmistupňová dvouspojková automatická převodovka za příplatek 50 000 Kč a pak také pakety Everyday či Sport. První z nich obsahuje elektricky nastavitelná sedadla s potahy z kůže a semiše, druhý pak výrazněji tvarované sportovní sedačky potažené kůží a alcantarou. Ať zvolíte jednu či druhou možnost, vždy vás to bude stát 30 000 Kč.