Příznačné je, že modely švédské automobilky poznáte i pod plachtou, skrze ni totiž prosvítá tradiční Thorovo kladivo a jasně rozpoznatelné tvary. Na délku měří tohle pětimístné rodinné kombi 4761 mm, šířka činí 1850 mm a výška 1427 mm.

Volvo navrhuje kombíky už 60 let a novinka by měla převzít roli populární V70, jen s luxusnějším designem, současnou špičkou bezpečnostní výbavy a samozřejmě nejmodernějšími technologiemi.

Prémiovou konkurenci pak novinka poráží objemem kufru – pojme 529 litrů, což je oproti starší V60 o 99 litrů více. Po sklopení zadních sedadel lze dosáhnout až 1364 litrů úložné plochy. Zlepšil se také prostor pro nohy zadních pasažérů, a jak jsme se přesvědčili, nikdo by neměl strádat ani v oblasti místa nad hlavou.

Čeští zákazníci jistě budou stát o dieselové motorizace D3 a D4. Volit ale můžete i plug-in hybridní varianty T8 Twin Engine AWD a T6 Twin Engine AWD. K nejsilnějšímu benzínu tedy dostanete ještě várku energie od elektromotoru. Slabší T6 dodává 340 koní a silnější T8 dokonce 390 koní. Zajímavostí je fakt, že silnější i slabší varianta plug-in hybridu zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,8 vteřiny a jede maximálně 250 km/h. Kapacita baterie u plug-in hybridu činí 10,4 kW a na jedno nabití by vůz měl v čistě elektrickém režimu ujet až 45 kilometrů.

Veškeré benzínové varianty pak pořídíte v rámci plné nabídky pohonných ústrojí s pohonem předních i všech kol. Podobnější informace o Volvu V60 najdete ve starším článku:

Nový kombík k prvním zákazníkům dorazí po letních prázdninách, nicméně některé varianty už jsou na webu českého zastoupení k objednání. Základní verze s motorem D3 vyjde na 1 034 900 Kč, s nejvýkonnějším benzínovým motorem T6 AWD pak cena startuje na 1 314 900 Kč. Detailnější přehled cen a výbav najdete zde:

Snažili jsme se přinést co nejčistší skandinávský design, říká muž stojící za V60

Nové Volvo V60 do České republiky doprovodil Fredrik Hofling, produktový ředitel pro modely postavené na platformě SPA, k nimž V60 patří. A my jsme s ním nejen o důležité novince chvíli pohovořili.

Vlastníkem Volva je čínský koncern Geely. Jak moc vás tahle skutečnost při vývoji nové V60 ovlivnila? A jak moc se na voze podepsala snaha oslovit také čínský trh?

Když se podíváte na středový ovládací panel, najdete na něm pouze osm tlačítek. Snažili jsme se přinést co nejčistší skandinávský design a infotainment Sensus nám to umožnil. Skandinávský styl znamená co nejméně zbytečných prvků a provedení interiéru z kvalitních a autentických materiálů, jako jsou dřevo, kůže nebo kov. Interiér byl tedy dost podřízen designu, ale také jsme se snažili udělat ovládání co nejvíce intuitivní. Pokud mluvíme o Číně, my jsme ten koncept, jak jej vidíte dnes, přivezli do Číny z Evropy. Oni milují aplikace, dotykové displeje a podobné vychytávky.

Takže jste měli docela štěstí, že se čínské potřeby propojují s vaší preferencí čistého designu.

Přesně tak. Čínští zákazníci takové věci milují a byli jedněmi z prvních, kteří se velkého tabletu využívajícího multimediální systém nových modelů nebáli a začali jej naplno používat. Museli jsme to risknout. Jiné automobilky tehdy měly na všechno tlačítka s názvy, pro co každé jednotlivé z nich slouží.

U každého modelu Volva začínáte prodávat plug-in hybridní verzi. Model V60 má dokonce dvě, máte od zákazníků nějakou zpětnou vazbu?

To si pište. U V60 se nám podařila skvělá věc. Plug-in hybridní verze T8 má stejnou kapacitu nádrže, jako mají ostatní motorizace. Bylo to důležité rozhodnutí, protože ruku na srdce, model T8 je skutečně silný. S autem se dá jezdit velmi úsporně a pomalu, nebo také hodně rychle. Právě pro ty, kdo si T8 kupují kvůli výkonu, jsme zvětšili nádrž. Má teď 60 litrů.

To vám tak trochu dělí zákazníky na dvě skupiny. Nedávalo by smysl nabízet jeden plug-in hybrid s velkým výkonem a pak hybrid, který bude mít pouze maličký motor i spotřebu?

O tomto tématu panují v našem vývojovém centru vášnivé diskuze. V Číně jsme spustili XC40 T5 Plug-in hybrid a ta přesně míří na spořivé zákazníky. Má pouze 1,5litrový tříválec a dá se s ní jezdit opravdu za málo. Začali jsme se silnými plug-in hybridy s nejlepšími výbavami, teď je čas posvítit si na druhé spektrum. Není ale pravda, že se s tím silným plug-in hybridem musí jezdit za hodně. Já mám model S90 T8 a můžu jej nabíjet doma. Často si hraju s jízdními režimy a umím kouzlit skutečně zajímavou spotřebu a dojezd na elektřinu.

 

Chystáte se na větší dojezd plug-in hybridních vozů, nebo radši přeskočíte rovnou na elektromobily?

Jdeme po obou cestách. Máme Polestar 1, který má dost velký dojezd na elektřinu i spalovací motor.

Takže vše, co uvidíme u Polestaru, se časem objeví u Volva?

Ano, je to tak. Samozřejmě máme v plánu čisté elektromobily. Musíme se jen vypořádat se strachem našich zákazníků, že nedojedou do svého cíle.

Dost mě zajímá také vize 2020, ve které říkáte, že v nových vozech Volvo by neměl být nikdo usmrcen ani vážně zraněn. Je to reálné?

Máme záznamy o tisících a tisících nehodách, které jsme pečlivě zdokumentovali a vzali si z nich ponaučení. Je to kombinace extrémně tuhé karoserie a moderních technologií, která nám dává onu jistotu. Dneska již vidíme za roh ulice, umíme předpovídat a tak dále. Ale máte pravdu, nehody se stávají a stávat se budou. Auta mezi sebou navíc umějí komunikovat. Když například jednomu v zimě podklouzne kolo, je schopné dát ostatním v okruhu informaci o zledovatělé vozovce.

Zatím to ale funguje pouze mezi Volvy. Máte nějaký plán na unifikaci a zvolení jednoho protokolu pro komunikaci?

Doufáme, že nám s tím pomůže Evropská unie. Minimálně vozy v Evropě by díky ní mohly komunikovat napříč značkami a automobilky by mohly najít společnou řeč. Ideálně by také vozy mohly začít komunikovat se silnicí a dopravními značkami.

Martin Wagenknecht