Co si je dobré zapamatovat o nové Škodě Scala? Má i dvě geniální chytrá řešení

Model Scala se zařazuje do takzvané třídy "golf", tedy mezi rodinnná auta nižší střední třídy. Přinášíme 

Zádi dominují bumerangovité svítilny
Zdroj: Škoda-auto

O velmi důležitém novém modelu mladoboleslavské automobilky budeme v v dalších týdnech a měsících psát ještě hodně. Přesto již nyní přinášíme odpovědi na většinu nejdůležitějších otázek:

Kde se vzalo jméno Scala?

Pochází z latiny a dá se přeložit jako schody nebo žebřík. V podstatě jím Škoda naznačuje, že auto má oproti svému předchůdci navrch v oblasti designu, technologie a funkčnosti.

Co je na ní nového oproti jiným prodávaným Škodovkám?


Je toho docela hodně. Například má nové pojetí interiéru, kterému dominuje vysoko položený displej multimediálního systému. Na zádi pak jsou poprvé v historii místo loga značky písmena tvořící nápis Škoda. Z oblasti asistenčních systémů je třeba zmínit Asistent změny jízdního pruhu (Side Assist). Ten má jednak dosah až 70 metrů za vozidlo, což je o 50 více oproti dosud používanému Blind Spot Detect, a navíc už řidiče nevaruje jen ikonkou na skleněném povrchu, ale rozvícením velkého oranžového světla na sloupku vnějšího zpětného zrcátka. Spíše zajímavostí pak jsou poprvé u Škodovek použitá dynamická zadní směrová světla rozsvěcující se ve směru chystaného odbočení.

Kolik toho odveze?


Na základě vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že auto nabídne dostatečný prostor pro přepravu i čtyř nadprůměrně vyrostlých dospělých lidí. Škoda dokonce v tiskové zprávě tvrdí, že prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech dosahuje 982 milimetrů, což je údajně nejlepší hodnota v dané třídě vozidel. Kufr má v základní konfiguraci objem 467 litrů, což je také nejvíce mezi kompaktními hatchbacky. Pokud se zadní opěradla sklopí, pojme vůz až 1410 litrů.

Má nová chytrá řešení?

Má a rozhodně zajímavá. První se nachází v motorovém prostoru. Určitě jste se při dolévání kapaliny do ostřikovačů z velkých kanystrů nebo neforemných plastových vaků už někdy rozčilovali, kolik kapaliny jste vybryndali kolem hrdla nádržky. Ve Scale by tento problém měl být vyřešen. Když se totiž víčko odklopí, slouži současně jako jakýsi trychtýř usnadňující dolévání. Ještě více mě nadchl nápad konstruktérů v zavazadlovém prostoru. Tam jsou totiž na okraji desky tvořící takzvanou mezipodlahu zdánlivě nesmyslné výřezy. Ovšem, pokud tuto mezipodlahu zvednete, abyste se dostali k věcem, které jsou uloženy pod ní, výřezy se vzepřou o plastový okraj zavazadlového prostoru a vy tak máte pro manipulaci volné obě ruce. Pro navrácení mezipodlahy na původní místo stačí pouze plácnutí rukou.

Jde o nápad, který vůz prodraží při výrobě o pár desítek haléřů. Přitom ale řadu prakticky založených uživatelů nadchne. Přidává se k tomu i skutečnost, že horní plato lze snadno vložit za opěradla zadních sedaček. Když tedy chcete kufr naložit až "po střechu" nemusíte plato nechávat někde v garáži.

Na tyto a další zajímavosti se podívejte do naší fotogalerie.

Jak a díky čemu bude jezdit?

Jako jeden z několika tuzemských motoristických novinářů jsem již měl možnost s autem ujet pár desítek kilometrů, i když to byly zatím exempláře z předvýrobní série a se zamaskovanou galerií. (Více čtěte zde:)

Oproti menší fabii s vláčným, i když schopným podvozkem, je Scala zejména s příplatkovým sportovním (a tedy sníženým) podvozkem pro nadšené řidiče zajímavější volbou. Ten bude mít i tlumiče se dvěma režimy nastavení. Rozhodně to však nebude žádný "kostitřas".

Pod kapotou se ocitnou zážehové přeplňované tříválce s litrovou kubaturou, dále čtyřválec 1,5 TSI a turbodiesel 1,6 TDI. Provozní úspory zajistí verze 1,0 G-Tec s prioritou spalování zemního plynu.

Bude bezpečná?

Škoda Scala je podle vyjádření lidí zodpovědných za její konstrukci, je koncipována tak, aby v nezávislých nárazových testech EuroNCAP obdržela nejvyšší pětihvězdičkové ohodnocení. K tomu je kromě až devíti airbagů samozřejmě zapotřebí i náležitý počet bezpečnostních asistentů. Již ve standardní výbavě bude asistent hlídání jízdního pruhu a systém autonomního nouzového brzdění.

Jak to má s konektivitou?

Jako první Škodovka bude Scala díky zabudované SIM kartě vždy připojena k internetu. Díky tomu budou mít vlastníci tohoto vozu zdarma k dispozici tísňové volání a spojení se servisem. Je ale také možno stejnou kartu využít pro vysokorychlostní připojení k internetu. Poprvé tak bude možné aktualizovanou navigační mapu stahovat takzvaně ze vzduchu. Paket online služeb obsahuje také služby vzdáleného přístupu k vozu. Infotainment bude možné ovládat i hlasově. Systém prý dokáže rozpoznat i celé věty pronesené v různých nářečích.

Kdy a za kolik bude k mání?

Ceník odtajní Škoda již v lednu,  kdy také začne předprodej. Cena bude zřejmě o něco vyšší, než kolik si značka účtuje za současný Rapid Spaceback. Rozdíl by ale zřejmě při porovnání srovnatelných motorizací a výbav neměl překročit deset až patnáct tisíc korun. V showroomech se pak auta určená zákazníkům objeví zřejmě během dubna až května.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×