Už přibližně 400 tisíc kusů aktuální generace vozu Tucson prodala během posledních tří let značka Hyundai evropským zákazníkům. Je tedy zřejmé, že tento vůz, který vzniká díky dělníkům v tuzemských Nošovicích, je pro Hyundai na starém kontinentu vůbec nejdůležitějším modelem. Nyní přišel čas na modernizaci, která kromě designových úprav přinesla i nové prvky výbavy a zejména změny pohonných jednotek. Během novinářské prezentace v okolí Barcelony jsem měl možnost seznámení zatím s pouze jedinou verzí. Byla to ovšem ta nejzajímavější - s částečně hybridním pohonem.

To, že nejde o běžný Tucson, prozrazuje dvojice štítků na předních blatnících. Skví se na nich označení 48V. Ano, právě takové napětí se nachází v bateriiích s kapacitou 0,8 kWh. Ty jsme našli v zavazadlovém prostoru. Pod podlážkou se nejprve objevila speciální výplň z polystyrenu a po jejím odstranění i baterie s příslušnou elektronikou. Právě kvůli ní a zmíněné výplni je objem kufru této hybridní verze v porovnání s klasickým tucsonem o 54 litrů menší. Pojme tedy "jen" 459 litrů.

HYBRID HLADÍ

Dalšími částmi hybridního systému je v motorovém prostoru ukrytý generátor s funkcemi spouštěče a elektromotoru (MHDG - Mild Hybrid Starter Generator), dále nízkonapěťový měnič stejnosměrného proudu a invertor. Eletromotor při akceleraci dokáže podpořit výkon spalovacího motoru výkonem až 12 kW (16 koňských) sil. Vzhledem, že se toto ústrojí pojí výhradně s nejsilnější verzí dvoulitrového turbodieselu, který sám o sobě má výkon 186 koní, nezdá se to jako moc. Při zhruba dvouhodinové testovací jízdě mi ale připadalo, že to má svůj význam i z hlediska jizdního komfortu. Nástup točivého momentu elektrického pohonu je totiž okamžitý. Při výjezdech ze zatáček, při rozjezdech nebo při akceleraci kvůli předjíždění to skutečně auto na okamžik jakoby "popostrčí". Přitom ale tak nějak jemně, že to řidič nevnímá jako něco cizorodého a násilného. Jak odčerpávání elektřiny z baterie, tak i její získávání formou rekuperace při zpomalování, lze navíc sledovat na malém grafu na displeji mezi přístrojovými ukazateli.

Hlavní důvod instalace tohoto systému je ale samozřejmě jiný - jde o snížení emisí, potažno spotřeby. Tiskové materiály značky uvádějí, že by to mělo být až sedm procent. To zatím potvrdit nemůžu, chtělo by to delší zkoumání a hlavně porovnání s dalším vozem, který má stejný motor, převodovku i pohon kol, ale bez zmiňované elektrické výpomoci.

Pro pořádek uvádím, že hybridní Tucson bude mít vždy poháněna všechna kola, půjde však volit mezi manuální nebo automatickou převodovkou. Ta je nová, má osm převodových stupňů a řadí přesně, rychle a plynule. Zmíněná hybridní varianta je vždy v nejvyšším stupni výbavy. Ten zahrnuje například vyhřívání všech sedaček, dále vyhřívaný volant, navigaci LED světla a přehršel asistenčních systémů. Například pro rozeznávání dopravních značek nebo varování před vozidly nacházejícími se v takzvaném mrtvém úhlu.

Tuzemské zastoupení Hyundai již zveřejnilo i ceník. Z něho vyplývá, že příplatek za hybridní pohon činí 30 000 Kč.

DESIGNOVÉ VYLEPŠENÍ

Pokud by stálo dosavadní a nové provedení tucsonu vedle sebe, skoro byste je od sebe nerozeznali. Trošku změněná je maska chladiče a čtyři vodorovné lamely, které ji protínají, lehké úpravy se dotkly spodní části nárazníku a designu světel pro denní svícení. Vzadu jsou pak jiná světla a dvojitá koncovka výfuku. Logicky největší změny nastaly v interiéru. Horní část palubní desky je z měkčeného materiálu a nachází se na ní linie napodobující dvojité prošívání. Uprostřed pak "trůní" kvalitně vyhlížející displej multimediáního systému. Zájemci si můžou volit ze čtyř barev interiéru, přičemž v nabídce je třeba i saharská béžová v kombinaci s bílým čalouněním stropu.

Sedačky vyhoví i rozložitějším jedincům. To platí samozřejmě o těch předních, ale se svojí 186 centimetrů vysokou postavou jsem se bez problémů posadil i dozadu za stejně velkého řidiče. O velikosti kufru už byla řeč. Ta, zejména v "nehybridních" verzích postačí i aktivně žijícím rodinám  Ani facelift bohužel nepřinesl možnost prostrčení delších předmětů (myšleno zejména lyží nebo snowboardů) do kabiny. Opěradla zůstala dělena v klasickém poměru 60:40 a není v nich ani otevíratelný otvor.

ŠIROKÝ VÝBĚR MOTORIZACÍ

Zmíněný hybrid je samozřejmě na vrcholu motorové nabídky. Zájemci o tucson ovšem budou moci volit i dva zážehové motory a mimo dvoulitrového turbodieselu rovněž nově vyvinutou "naftovou" šestnáctistovku. Ta má dokonce dvě výkonové verze - slabší se 115 koňskými silami se dodává jen s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol, silnější s výkonem 136 koní může být spojena též s sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol. Od jara pak se dokonce bude moci i s tímto motorem dodávat hybridní 48voltový systém.

Zážehové motory mají výkony buď 132 nebo 177 koní. Méně výkonný je opět vyhrazen pro manuální převodovku a pohon všech kol, silnější lze pořídit také se sedmistupňovou automatickou převodovkou, případně pohonem všech kol.

PRO POHODLÍ ŘIDIČE I POSÁDKY

Do výbavy modernizovaného Tucsonu dorazily i věci, které ještě nedávno bývaly v autech zařazených do prémiového segmentu. Konkrétně lze zmínit například adaptivní tempomat se schopností zastavit a opětovně vůz rozjet, prostorový kamerový systém, který dává řidiči přehled o celém okolí vozu nebo prémiový hudební systém americké značky Krell. Základní verze vozu má audiosystém pětipalcovým displejem, další verzí je sedmipalcový displej s podporou systémů Apple CarPlay, Android Auto a Bluetooth a na vrcholu stojí navigační systém s osmipalcovým displejem. S ním současně majitel vozu získá bezplatnou sedmiletou aktualizaci dat, včetně získávání aktuálních informací o počasí a dopravě v reálném čase.