Model Caddy nemá sice tak dlouhou historii jako Volkswagen Transporter (ten se nabízí již 70 let), ale přesto s ním už jezdily i minulé dvě generace živnostníků nebo přepravců zboží. V USA, kde jeho dějiny začaly, se totiž začal nabízet již před 42 lety - v roce 1978. Od té doby vznikly další tři generace. Nyní přichází na řadu již pátá.

Na užitkovou i osobní verzi ze všech úhlů pohledu a s mnohými detaily se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Nová generace řádně povyrostla. Nyní měří na délku 4,501 mm, což znamená v mezigeneračním srovnání prodloužení o 93 mm. Také rozvor si polepšil o 73 milimetrů na 2,755 mm. Jen střecha auta je v nižší úrovni. Konkrétně se nachází ve výšce 1 797 mm, což je o 25 mm méně. Prostor pro vyšší náklad se přesto nezmenšil. Ložná plocha nákladového prostoru je bez tří milimetrů 1,8 metru.

Ti, kteří přepravují v tomto typu dodávky palety se zbozím, budou určitě vděčni za rozšíření karosérie, a tudíž i vnitřního prostoru. Nárůst je 62 milimetrů a šířka nákladového prostoru poskočila na hodnotu 1 606 milimetrů, což je o padesát milimetrů více než dosud a mezi podběhy dokonce o šedesát milimetrů na celkových 1234. Objem nákladového prostoru tedy v Caddy V činí 3,3 m3.

První skici ukazovaly vzhled nového Caddy jakožto velmi sportovního modelu. Realita je poněkud střízlivější. Přesto je auto mnohem zajímavější než dříve. Otvory a prolisy ve spodní části předního nárazníku jsou navíc hodně originální.

Doslova převrat nastal v interiéru. Také v segmentu dodávek se totiž největší evropská automobilka rozhodla skoncovat s velkou částí léta používaných fyzických ovladačů.

I panel pro spínání světel tvoří dotykové plošky. Dále tu samozřejmě může být digitální přístrojový štít a multimediální obrazovka (úhlopříčky jsou podle verzí 6,5, 8,25 nebo 10 palců) doplněná speciální lištou. Ta při posunu prstů po ní urychluje nastavování teploty klimatizace, upravuje hlasitost nebo mění měřítko navigační mapy.

Caddy může být v krátké i dlouhé verzi sedmimístným vozem. Samozřejmě ale také dvoumístným s plechovou skříní za místy pro řidiče a spolujezdce. Třetí variantou je kombi.

Zase o krok blíže k osobákům…

Sedačky ve druhé a třetí řadě lze skládat, překlápět nebo i vyjímat z vozu. Jde to, jak jsem si vyzkoušel silou vlastních paží, mnohem snáze než v případě dřívějších generací.

Použití platformy MQB, která byla dříve vyhrazená jen pro osobní automobily největší evropské automobilky, umožňuje nasazení daleko většího množství elektronických pomocníků. Jedná se třeba o adaptivní tempomat s funkcí zastavení a opětovného rozjezdu, asistent pro usnadnění manévrování s přívěsem při couvání, asistent pro hlídání mrtvého úhlu nebo asistent upozorňující na blížící se vozidla při vyjíždění z parkovacího stání.

Caddy se bude nyní nabízet zejména s dieselovými motory. Jedná se o tři výkonové verze dvoulitrového TDI. Ty poskytují od 75 do 122 koňských sil. Dále je na výběr rovněž benzinový turbomotor 1,5 TSI s výkonem 114 koní, případně stejný agregát, ovšem upravený na spalování zemního plynu. V této variantě má pak 130 koní.

Verzi s výkonem 122 koní půjde kombinovat rovněž s automatickou převodovkou a pohonem všech kol.

Později se zájemci dočkají také verze plug-in hybrid.

Velkou změnu prodělala zadní náprava. Místo listových pružin se společně s tlumiči starají o odpružení vinuté pružiny. I nenaložený vůz tak je zejména na horší silnici lépe ovladatelný. Tedy má být, na bavorských uhlazených silnicích jsem to zatím moc prověřit nemohl. 

Během čtyř hodin jsem při testovacích jízdách stihl usednout za volant dvou verzí. Prvním z nich byla "skříň" se základním dieselem pod kapotou a tedy samozřejmě manuální převodovkou. Poněkud překvapivě má i zde šest stupňů. Řadí se s ní úplně skvěle. Má přesný a tichý chod.

Velký točivý moment je k dispozici velmi brzy po sešlápnutí plynu, takže i plně naložený vůz se určitě nebude rozjíždět těžkopádně. Příjemně se mi držel plastový, ve spodní části mírně zploštělý. Na způsob ovládání velké části funkcí pomocí displeje, případně dotykové lišty pod jeho spodním okrajem jsem už zvyklý z "osmičkového" golfu i dalších osobních novinek koncernu Volkswagen. V případě manuální klimatizace, kterou byl tento vůz vybavený, je to však poměrně nezvyklé.

Svižně a přitom úsporně..

Plasty v kabině jsou sice tvrdé, ale působí poměrně kvalitně a nejsou ani jednotvárné. Dobře vymyšlené jsou odkládací boxy na horní straně palubní desky (další se nacházejí mezi sedačkami a nad hlavou obou cestujících).

V nákladovém prostoru mě potěšila přítomnost šesti kovových ok pro uchycení nákladu, dvojice led světel na stropě a také dvanáctivoltová zásuvka.

Další desítky kilometrů jsem absoloval naopak zavolantem nejsilnější dieselové osobní verze. Dvoulitrové TDI nabízí 90 kW, což na úseku dálnice s neomezenou rychlostí, jak jsem si ověřil, postačí na dosažení tachometrových 197 kilometrů v hodině.

V takové rychlosti již sice do kabiny více proniká aerodynamický šum, a také zvuk motoru, ale rozhodně to není o mnoho více než třeba v rodinných kombících.

Potěšila mě spotřeba - při klidné jízdě mezi německými městečky ji lze stlačit i pod čtyři litry, v kombinovaném řežimu se opravdu všichni vejdou pod šestilitrovou hranici.

Vzadu je místa dost pro tři dospělé. I ti s výškou kolem 190 centimetrů budou mít před koleny a nad hlavou rezervu. Cestování zpříjemní dva sklopné stolky, zásuvka na 230 Voltů a Zavazadlový prostor, do kterého lze i v případě krátké verze umístit další dvě sedačky, je v pětimístné konfiguraci opravdu velikánský. Příjemná je uzavíratelná schránka na povinnou výbavu.

Tuzemské zastoupení divize Volkswagen užitkové vozy již oznámilo také ceny základních verzí užitkové a osobní verze. Zatímco "skříň" začíná na částce 481 551 Kč bez DPH, osobní varianta přijde zájemce na nejméně 514 545 Kč, opět bez DPH. Vždy se jedná o motorizaci 2,0 TDI (55 kW).