O dvě procenta podle kvalifikovaných odhadů společnosti Cebia stoupl v loňském roce trh s ojetými automobily v České republice. Prodalo se jich tedy přibližně 765 000, z toho 177 tisíc se dovezlo ze zahraničí.

Průměrné stáří dovezených aut stouplo na 10,3 roku a podíl aut starších 10 let se zvýšil na 51,64 procenta. Zájem po ojetinách z dovozu stoupá nepřetržitě již čtyři roky.

Zajímavé je, že zákazníci mají prakticky stejný zájem o auta v jednotlivých cenových pásmech. Zhruba čtvrtina si kupuje vozy s cenou do sto tisíc Kč, další čtvrtina od 100 do 200 tisíc Kč, stejný podíl mají auta s cenovkou 200-300 tisíc Kč a také automobily nabízené s cenami nad 300 000 Kč kupuje ještě 23 procent lidí.

Průměrná cena prodávané ojetiny se dostala na 226 500 Kč, což je o 12 procent více než o rok dříve.

Nejprodávanější typy jsou v podstatě stále stejné. Na prvních dvou místech jsou Škody Octavia a Fabia, za nimi následují Volkswageny Passat a Golf a pátá je Škoda Superb. Desítku nejžádanějších doplňují ještě modely Ford Focus, Škoda Rapid, Ford Mondeo, BMW 3 a Hyundai i30.

Průměrně měly ojetiny prodávané na českém trhu deklarovaný stav 157 000 ujetých kilometrů. Podle Cebie se již podíl aut se stočeným tachometrem před prodejem začíná snižovat. Zatímco ještě předloni činil přibližně dvě pětiny, koncem roku 2018 již pokles na zhruba 37 procentem. Důvodem má být větší nabídka zánovních aut, u kterých se s tachometry nemanipuluje. Navíc jsou lidé aktivnější při prověřování pravdivosti tohoto údaje.

Poháněl ho šestiválec od Maserati
To nejzajímavější z historie Citroënu. Extravagantní značka slaví 100 let

Pozoruhodný je také fakt, že zatímco kupující nových aut se poměrně výrazně odkládějí od dieselů, zájemci o ojetiny je stále upřednostňují. Podíl vznětových motorů 58 procent je prakticky stejný jako byl v roce 2017. Alternativní pohony jsou stále zanedbatelné. Například aut na LPG se prodalo jen 1,32 a na CNG 0,52 procenta.