Netrapte se vadami laku, kosmetickými chybami, vybydleným interiérem a podobnými věcmi, které byste u dražší ojetiny běžně řešili. Místo toho se spíše ptejte, zda má vůz vůbec technickou kontrolu, a na jak dlouho tato kontrola platí. Důležité také je, zda už byla uhrazena ekodaň, která se platí při prvním převodu nebo první registraci vozidla v České republice.

Zde je pár tipů, kterých se můžete držet.

1. Vyhněte se dieselu a složité mechanice

Jen poměrně výjimečně jsou diesely natolik spolehlivé, aby za desítky let přežily velkou spoustu majitelů, z nichž ti poslední šidili údržbu, jak se jenom dalo. Vozy s naftovými motory navíc obecně bývají dražší.

Hledejte proto úplně obyčejné benzínové motorizace bez turbodmychadel a mějte na paměti, že nedostatek výbavy je v této oblasti výhodou.

Automat je v autě obdobné ceny spíše časovaná bomba, klimatizace beztak pravděpodobně nefunguje, elektrická okna dost možná nejezdí a do střešního okna zatéká. Zkrátka čím méně elektroniky, složité mechaniky a přidaných prvků, tím lépe.

2. Zapomeňte na populární značky

Na trhu s ojetinami se vyskytuje mnoho vozů, jejichž cena dlouhodobě odmítá klesnout pod určitou hranici. A přesně o taková auta my nemáme zájem. Hledejte proto vozy a modely značek, které u nás nejsou tak populární, či dokonce značky, které mají z nějakého důvodu špatnou pověst.

Typicky třeba Alfa Romeo si nabrala špatnou pověst kvůli několika konkrétním motorizacím. Ten zbytek přitom může slušně sloužit a lze jej zakoupit za pár korun. Horší pověst v minulosti měly třeba i korejské značky Daewoo, Hyundai či Kia. Dostupní bývají také "Italové" a "Francouzi".

3. Nekoukejte na stav tachometru

Kolik „svítí na budíku" je u auta za pár tisícikorun zcela nepodstatné. Vzhledem k tomu, za jakou cenu je vám daný vůz nabízen, lze vcelku snadno předpokládat, že má za sebou barvitou historii plnou změn majitelů či stáčení tachometrů.

Spíš než na čísla na přístrojové desce tedy koukejte hlavně na stav základních mechanických komponent nebo na stopy dřívějších těžkých havárií. Protože právě mechanický stav a bezpečnost by vás měly zajímat vždy na prvním místě a auto za pár tisíc není výjimkou.

Spíš naopak, v případě ojetiny za "pár šup" je dobrý technický stav ještě důležitější. Chcete auto, ne vrak, který by byl nebezpečný nejen vám, ale i ostatním řidičům.